ΕΑΝ   ΘΕΛΕΤΕ
ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ
ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ 
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΞΕΝΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ
 

ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ

Ἀρχιμ. Ἀντώνιος Ρωμαῖο

 

 

Άγιος Ευψύχιος
που μαρτύρησε στην Καισαρεία

 

 

Ἐκεῖ μετῆλθεν Εὐψύχιον τὸ ξίφος,
Οὗ Χριστὸς ἦλθε, Καισαρείας εἰς μέρη.
Φάσγανον ἀμφ’ ἐνάτην Εὐψυχίου ἔκταμε λαιμόν.

 

Βιογραφία
Ο Άγιος Ευψύχιος έζησε στα χρόνια του Ιουλιανού του Παραβάτη. Αν και νιόπαντρος, αυτό δεν τον εμπόδισε να δείξει έμπρακτα τη μεγάλη αγάπη του στο Χριστό.
Στην Καισαρεία της Καππαδοκίας, ο Ιουλιανός είχε κτίσει ένα είδωλο της θεάς Τύχης, που προσκυνούσαν κάθε μέρα επιδεικτικά οι ειδωλολάτρες. ο Ευψύχιος, αφού πήρε μαζί του και μερικούς άλλους τολμηρούς νέους, πήγε και γκρέμισε το είδωλο. Όταν συνελήφθη, είπε στον αξιωματούχο ότι ο Ιουλιανός δεν έχει κανένα δικαιωμα να ενεργεί ειδωλολατρικά πράγματα στη χριστιανική Καισαρεία. Βέβαια, ο Ευψύχιος εκ των προτέρων γνώριζε ότι η απόφαση θα ήταν καταδικαστική.

Мучение св. Евпсихия. Фреска. 1547 г.Афон (Дионисиат).Тзортзи (Зорзис) Фука.Μαρτύριο τού Αγίου ΕυψυχίουΤοιχογραφία (fresco) τού έτους 1547 μ.Χ.στήν Ιερά Μονή Διονυσίου Αγίου Όρουςέργο τού αγιογράφου Τζώρτζη (Ζώρζη) Φουκά

Мучение св. Евпсихия. Фреска. 1547 г.Афон (Дионисиат).Тзортзи (Зорзис) Фука.Μαρτύριο τού Αγίου ΕυψυχίουΤοιχογραφία (fresco) τού έτους 1547 μ.Χ.στήν Ιερά Μονή Διονυσίου Αγίου Όρουςέργο τού αγιογράφου Τζώρτζη (Ζώρζη) ΦουκάМучение св. Евпсихия.
Фреска. 1547 г.
Афон (Дионисиат).
Тзортзи (Зорзис) Фука.
Μαρτύριο τού Αγίου Ευψυχίου
Τοιχογραφία (fresco) τού έτους 1547 μ.Χ.
στήν Ιερά Μονή Διονυσίου Αγίου Όρους
έργο τού αγιογράφου Τζώρτζη (Ζώρζη) Φουκά

Πράγματι, οι συνεργάτες του καταδικάστηκαν σε βασανισμούς και εξορία. Ενώ ο ίδιος, σαν αρχηγός της πράξης, καταδικάστηκε σε θάνατο με αποκεφαλισμό. Έτσι, ο Ευψύχιος κατατάχθηκε σ’ εκείνη τη μερίδα των ανθρώπων, για την οποία ο Κύριος είπε: «Ό άπολέσας την ψυχήν αυτού ένεκεν εμού εϋρήσει αυτήν» ( Ευαγγέλιο Ματθαίου, ι’ 39). Εκείνος, δηλαδή, που θα χάσει τη ζωή του για την πίστη του σε ‘μένα, θα κερδίσει τη μακάρια και υψηλότερη ζωή. (πηγή: https://www.saint.gr).

Евпсихий Кесарийский (Каппадокийский) мч. ( 9 апреля) Менологий 8 - 11 апреля; Византия. Греция; XIV в.; памятник: Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion); 10 x 13 см.; местонахождение: Англия. Оксфорд. Бодлеанская Библиотека (Bodleian Library) Άγιος Ευψύχιος που μαρτύρησε στην Καισαρεία Βυζαντινό Μηνολόγιο τού Απριλίου (8 - 11) τού 14ου αιώνα μ.Χ. και ευρίσκεται Αγγλία. Βιβλιοθήκη Bodleian στην Οξφόρδη. Αγγλία

Евпсихий Кесарийский (Каппадокийский) мч. ( 9 апреля) Менологий 8 - 11 апреля; Византия. Греция; XIV в.; памятник: Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion); 10 x 13 см.; местонахождение: Англия. Оксфорд. Бодлеанская Библиотека (Bodleian Library) Άγιος Ευψύχιος που μαρτύρησε στην Καισαρεία Βυζαντινό Μηνολόγιο τού Απριλίου (8 - 11) τού 14ου αιώνα μ.Χ. και ευρίσκεται Αγγλία. Βιβλιοθήκη Bodleian στην Οξφόρδη. Αγγλία

Евпсихий Кесарийский (Каппадокийский) мч. ( 9 апреля)
Менологий 8 - 11 апреля; Византия. Греция; XIV в.; 
памятник: Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion);
 10 x 13 см.; местонахождение: Англия. Оксфорд. Бодлеанская Библиотека (Bodleian Library)
Άγιος Ευψύχιος που μαρτύρησε στην Καισαρεία
Βυζαντινό Μηνολόγιο τού Απριλίου (8 - 11) τού 14ου αιώνα μ.Χ. 
και ευρίσκεται Αγγλία. Βιβλιοθήκη Bodleian στην Οξφόρδη. Αγγλία






Минея - Апрель (фрагмент). Икона. Русь. Начало XVII в. 
Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии.
Μηναῖο -Απρίλιος (τεμάχιο). Εἰκονίδιο στίς ἀρχές τοῦ 17ου αἰώνα μ.Χ. 
στήν Ἐκκλησία καί τό Αρχαιολογικό Μουσεῖο τῆς Θεολογικῆς Ἀκαδημίας τῆς Μόσχας 




Мч. Евпсихий. 
Фрагмент миниатюры из греко-груз. рукописи. XV в. 
(РНБ. О.1.58. Л. 109)
Άγιος Ευψύχιος
Τμήμα μικρογραφίας (μινιατούρας) 
από ελληνικό χειρόγραφο τού 15ου αιώνα μ.Χ.


Мч. Евпсихий. 
Фрагмент иконы «Минея годовая». 1-я пол. XVI в. 
(Музей икон, Рекклингхаузен)
Άγιος Ευψύχιος
Τμήμα εικόνος
από "Ετήσιο Μηναίο" τού πρώτου μισού τού 16ου αιώνα μ.Χ.
Τώρα ευρίσκεται στό Μουσείο Εικόνων ( Ikonen-Museum Recklinghausen )
στη γερμανική πόλη Recklinghausen της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας

Ἀπολυτίκιον 
Ἦχος γ’. Τὴν ὡραιότητα.
Εὐψύχως ἤνυσας, δρόμον τὸν ἔνθεον, καὶ καταβέβληκας, ἐχθρὸν τὸν δόλιον, τὴν πανοπλίαν τοῦ Σταυροῦ, παμμάκαρ ἐνδεδυμένος ὅθεν συνηρίθμησαι, τῶν Μαρτύρων ταὶς τάξεσι, δόξαν αἰωνίζουσαν, κεκτημένος Εὐψύχιε. Ἀλλὰ μὴ διαλείπῃς πρεσβεύων, σώσαι ἠμᾶς τοὺς σὲ τιμώντας.

Κοντάκιον
Ἦχος β’. Τοῖς τῶν αἱμάτων σου.
Ὡς εὐσεβείας θεόδμητον ἄγαλμα, τῆς ἀσεβείας καθεῖλες τὸ ἳδρυμα, καὶ εὒψυχος ὤφθης πρὸς ἄθλησιν, ἐν εὐψυχίᾳ τμηθείς τὸν αὐχένα σου· διό σε ὑμνοῦμεν Εὐψύχιε.

 

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΩΣΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ

Grech . πηγές , περιέχει πληροφορίες σχετικά με το μάρτυρα . Ε ., Υπό όρους χωρίζεται από τους ερευνητές στις 2 ομάδες από το λόγο της ύπαρξης δύο παραδόσεις της προς τιμήν του αγίου . Σύμφωνα με μία παράδοση , το μαρτύριο της Ε . Αναφέρεται στην περίοδο των διώξεων imp . Ο Ιουλιανός ο Αποστάτης ( 361 – 363 ), σύμφωνα με έναν άλλο – με τον κανόνα του imp . Αδριανού ( 117 του Κανονισμού – 138 ). Με τον αριθμό των πηγών , που εκπροσωπούν 1 – ου παράδοση , ανήκει πρώτα από όλα ανώνυμων Μαρτυρίου Ε . ( BHG , N 2130 ), που σώζονται σε ένα μόνο χειρόγραφο των Ελλήνων . Άγιοι για Απρίλιο . από Δευ – OC μέχρι . Άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής στο περίπου – νησί της Πάτμου ( Patm . 254 . Fol . 83 – 86V . Ο XI σε .). Εκείνη την πρώτη αυτή περιγράφεται στο Α . Erhard ( Ehrhard . Σ . 611 – 614 ), σε – ING πρότεινε , ότι ο συγγραφέας Μαρτύριο είναι Νικήτα Paflagon ( αργότερα θέα αντέκρουσε L . Τ . Vesterinkom ). Vposl . Δουλεύω με το κείμενο συνέχισε F . Alken , σε 1983 g του . Ο Westerink συνέταξε την κριτική του έκδοση . Η ιστορία του Ε. Βασίζεται σε αυτό το μαρτύριο . στην Sinaksar K – πολωνική c . ( SynCP . Ρ . 23 – 24 ) και στην ορολογία του Βασιλείου II ( PG . 117 . Col . 37 ,) Tales , τοποθετείται κάτω από 7 Σεπτεμβρίου . Επίσης γνωστό κανόνα Ε ,. Συντάχθηκε απο τον Joseph υμνογράφων ( σε ακροστιχίδα διαβάσει το όνομα « Ιωσήφ »), σε – ING περιέχονται σε Έλληνες . minee κάτω 9 Απρ . και ακολουθεί αυστηρά το κείμενο του μαρτυρίου .

Η βάση του 2 – η δεύτερη παράδοση είναι η περιγραφή της δίωξης KHrist . του πληθυσμού της Καισάρειας μετά την καταστροφή των ειδωλολατρικών ναών του πρώιμου επισκέπτη . Church ιστορικός Σωζομενός ( Sozom . Hist . Εκκλ . V 4 11 ). Ιστορία Sozomen χρησίμευσε ως βάση για τις σημειώσεις , τοποθετούνται σε 9 Απρ . στην Sinaksar K – πολωνική c . ( SynCP . Ρ . 593 ) και στην ορολογία του Βασιλείου II ( PG .117 . Col . 396 ).

Εκτός από αγιολογικά πηγές πληροφοριών σχετικά με τη λατρεία της Ε . σε Καισάρεια προς IV σε . που περιέχονται στα γράμματα sv . Γρηγόριος ο Θεολόγος ( Ep . 58 , χρονολογείται περίπου . 372 – 373 ) και του Αγίου . Basil Great ( Ep . 100 , 142 , 200 , 252 , 372 – 376 ). Σε αντίθεση με τη γνώμη της σε ορισμένες – RYH ερευνητές ( Aubert . Π . 1420 ? Burchi . Ο συνταγματάρχης . 238 ) 176 – ου επιστολή του Αγίου . Βασιλικό Μέγα στον Επίσκοπο . Αμφιλοχίου Ικονίου ( η PG . 32 . Η ΟοΙ . 653 ) δεν είναι μια μαρτυρία της προσκύνησης Ε .

Μάρτυρας

Ε . φυλή . στην Καισάρεια της Καππαδοκίας ( Μ . Ασία ), προήλθε από μια ευγενή οικογένεια . Από νεαρή ηλικία ήταν ευσεβής . Ο θρίαμβος επί ευκαιρία του γάμου Ε . συνέπεσε με τις αργίες προς τιμήν της θεάς Tichy ( Fortune ). Θυμωμένος ειδωλολάτρες συμπατριώτες , Ε . στο κεφάλαιο al . Χριστιανοί νίκησε το ειδωλολατρικό ιερό , σχετικά με το τι είχε ακούσει imp . Ο Ιουλιανός ο Αποστάτης . Γνωρίζοντας , ότι ο ίδιος είναι μάρτυρας του θανάτου , Ε . διανεμημένη ιδιοκτησία στους φτωχούς . Η οργή του αυτοκράτορα έπεσε πάνω σε όλη την πόλη . Ο αυτοκράτορας εκτέλεσε mn . ευγενείς χριστιανοί , έβγαλαν το ακίνητο από τις εκκλησίες , pl . κληρικοί που αποστέλλονται βίαια στο στρατό . Με την πόλη είχε αρθεί τιμητικό τίτλο της Καισαρείας ( από το « Καίσαρα » – ο τίτλος της Ρώμης . Αυτοκράτορες ), περιήλθε στην imp . Κλαύδιος ( 41 – 54 ), και επέστρεψε στην πρώην του όνομα – Mazak . Πέρα από αυτό , με όλους τους κατοίκους άρχισαν να συλλέγουν φόρο για την αποκατάσταση του ιερού της Τύχης . Ε . Είχε συλληφθεί , ο ίδιος αναγκάστηκε να φέρει μια θυσία στα είδωλα , αλλά ο ίδιος δεν είχε αποδώσει σε απειλές . Μετά την βασανιστηρίων , στο χρόνο για να – RYH Ε ., Hung σε ένα δέντρο , έσκισε σίδερο άγκιστρα , ο μάρτυρας ήταν αποκεφαλίστηκε από το ξίφος . Από τις πληγές αντί για αίμα έρεε νερό και το γάλα . Το σώμα του Ε . Χριστιανοί θαμμένοι . Μετά το θάνατο του Ιουλιανού του Παραβάτη , και τον τερματισμό των διώξεων της ταφής Ε . είχε ανεγερθεί ο ναός , από τα λείψανα του μάρτυρα συνέβη θεραπεία .