«Λόγος εις την Μεταμόρφωσιν του Κυρίου»
Ομιλία στην σεπτή Μεταμόρφωση τού Κυρίου και Θεού και Σωτήρος μας Ιησού Χριστού
Στην οποία αποδεικνύεται ότι το κατ’ αυτήν φως είναι άκτιστο
«Ὁμιλία εἰς τὴν Θείαν Μεταμόρφωσιν τοῦ Κυρίου καὶ Θεοῦ καὶ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ»
Ἡ Θεία Μεταμόρφωσις τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ
Εικόνα αυγοτέμπερα του 1693 μ.Χ. η οποία ευρίσκεται στο Μουσείο Εκκλησιαστικής Τέχνης Ιεράς Μονής Στροφάδων και Αγίου Διονυσίου στην Ζάκυνθο καί φέρει επιγραφές “ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΜΠΕΛΕΧΑΚΗ Κ(ΑΙ) ΣΤΑΥΡΟ ΧΑΡΙΤΟ ΔΕΗΣΙC Δεξιά: CΠΥΡΙΔΩΝΟC IEPEΩC”.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος βαρύς.
Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὄρει Χριστὲ ὁ Θεός, δείξας τοῖς Μαθηταῖς σου τὴν δόξαν σου, καθὼς ἠδυναντο. Λάμψον καὶ ἡμῖν τοῖς ἁμαρτωλοῖς, τὸ φῶς σου τὸ ἀΐδιον, πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου, φωτοδότα δόξα σοι.
Κοντάκιον
Ἦχος βαρύς. Αὐτόμελον.
Ἐπὶ τοῦ ὄρους μετεμορφώθης, καὶ ὡς ἐχώρουν οἱ Μαθηταί σου τὴν δόξαν σου, Χριστὲ ὁ Θεὸς ἐθεάσαντο, ἵνα ὅταν σε ἴδωσι σταυρούμενον, τὸ μὲν πάθος νοήσωσιν ἑκούσιον, τῷ δὲ κόσμῳ κηρύξωσιν, ὅτι σὺ ὑπάρχεις ἀληθῶς, τοῦ Πατρὸς τὸ ἀπαύγασμα.
Κάθισμα
Ἦχος δ’. Κατεπλάγη Ἰωσὴφ.
Ἐπὶ τὸ ὄρος τὸ Θαβώρ, μετεμορφώθης ὁ Θεός, ἀναμέσον Ἠλιού, καὶ Μωϋσέως τῶν σοφῶν, σὺν Ἰακώβῳ καὶ Πέτρῳ καὶ Ἰωάννῃ, ὁ Πέτρος δὲ συνών, ταῦτά σοι ἔλεγε· Καλόν ὧδέ ἐστι, ποιῆσαι τρεῖς σκηνάς, μίαν Μωσεῖ, καὶ μίαν Ἠλίᾳ, καὶ μίαν σοὶ τῷ Δεσπότῃ Χριστῷ, ὁ τότε τούτοις, τὸ φῶς σου λάμψας, φώτισον τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
DE SANCTIS MARTYRIBUS NICOMENDIENSIBUS
ANICETO COMITE , PHOTINO NEU PHOTIO
ΕΠΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ
ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Οι Άγιοι Μάρτυρες Φώτιος και Ανίκητος
Πῦρ Ἀνίκητον συμφλέγει τῷ Φωτίῳ,
Οὓς φωτὸς οἶκος ὡς ἀνικήτους φέρει.
Πῦρ κατὰ δωδεκάτην κτάνε Φώτιον ἠδ’ Ἀνίκητον.
Βιογραφία
Ο Φώτιος ήταν ανεψιός του Ανίκητου.
Мч. Фотий.
Фреска. 1547 г.
. Афон (Дионисиат).
Тзортзи (Зорзис) Фука.
Μάρτυς Φωτιος.
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους 1547 μ.Χ.
στην Ιερά Μονή Διονυσίου. Άγιον Όρος
έργο τού αγιογράφου Τζώρτζη (Ζώρζη) Fuca
Мч. Аникита. .
Фреска. 1547 г.
. Афон (Дионисиат).
Тзортзи (Зорзис) Фука.
Μάρτυς Ανίκητος.
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους 1547 μ.Χ.
στην Ιερά Μονή Διονυσίου. Άγιον Όρος
έργο τού αγιογράφου Τζώρτζη (Ζώρζη) Fuca
Святой мученик Фотий Никомидийский.
Фреска 1314 год.
церкви Свв. Иоакима и Анны (Королевской церкви)
в монастыре Студеница, Сербия.
Иконописцы Михаил Астрапа и Евтихий.
Μάρτυς Φώτιος.
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους 1314 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό των Αγίων. Ιωακείμ και Άννα (Βασιλική Εκκλησία)
τής Ιεράς Μονής Στουντένιτσας. Σερβία,
έργο τών αγιογράφων Μιχαήλ Αστραπά καί Ευτύχιου
Мч. Аникита Никомидийский.
Фреска 1314 год.
церкви Свв. Иоакима и Анны (Королевской церкви)
в монастыре Студеница, Сербия.
Иконописцы Михаил Астрапа и Евтихий.
Μάρτυς Ανίκητος.
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους 1314 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό των Αγίων. Ιωακείμ και Άννα (Βασιλική Εκκλησία)
τής Ιεράς Μονής Στουντένιτσας. Σερβία,
έργο τών αγιογράφων Μιχαήλ Αστραπά καί Ευτύχιου
Мч. Фотий.
Фреска 1318-1321 г.
монастыря Грачаница. Косово. Сербия.
Μάρτυς Φωτιος.
Τοιχογραφία (Fresco) μεταξύ τών ετών 1318-1321 μ.Χ.
στην Ιερά Μονή Γρατσάνιτσα. Κοσσυφοπέδιο. Σερβία
Мч. Аникита Никомидийский.
Фреска 1318-1321 г.
монастыря Грачаница. Косово. Сербия.
Μάρτυς Ανίκητος.
Τοιχογραφία (Fresco) μεταξύ τών ετών 1318-1321 μ.Χ.
στην Ιερά Μονή Γρατσάνιτσα. Κοσσυφοπέδιο. Σερβία
Св. Фотий.
Фреска. Около 1350 года.
Церковь Христа Пантократора. Дечани. Косово. Сербия.
Μάρτυς Φώτιος.
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους περίπου το 1350 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό τού Χριστού του Παντοκράτορα
τής Ιεράς Μονής Βισόκι Ντέτσανι . Κοσσυφοπέδιο Σερβία.
Мч. Аникита Никомидийский.
Фреска. Около 1350 года.
Церковь Христа Пантократора. Дечани. Косово. Сербия.
Μάρτυς Ανίκητος.
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους περίπου το 1350 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό τού Χριστού του Παντοκράτορα
τής Ιεράς Μονής Βισόκι Ντέτσανι . Κοσσυφοπέδιο Σερβία.
Κατάγονταν και οι δύο από τη Νικομήδεια. Όταν ο Διοκλητιανός θέλησε να κινήσει διωγμό κατά των χριστιανών, μίλησε μπροστά στη Σύγκλητο με τους πιο υβριστικούς λόγους εναντίον τους.
Мч. Аникита.
Фреска XI в.
монастыря Хосиос Лукас. Греция.
Μάρτυς Ανίκητος.
Τοιχογραφία (Fresco) τού 11ου αιώνα μ.Χ.
στην Ιερά Μονή Οσίου Λουκά. Στείρι Βοιωτίας
Святой мученик Фотий Никомидийский.
Византийская фреска. Каппадокия.
Μάρτυς Φώτιος.
Βυζαντινή τοιχογραφία (Fresco) στήν Καππαδοκία
Святой мученик Аникита Никомидийский.
Византийская фреска. Каппадокия.
Μάρτυς Ανίκητος.
Βυζαντινή τοιχογραφία (Fresco) στήν Καππαδοκία
Εκεί ήταν παρών και ο Ανίκητος, που όταν άκουσε αυτά τα λόγια του βασιλιά, όχι μόνο δεν φοβήθηκε, αλλά σηκώθηκε με θάρρος, δήλωσε ότι είναι χριστιανός και είπε στο Διοκλητιανό: «Πλανάσαι, βασιλιά, αν νομίζεις ότι με τα μέτρα κατά των Χριστιανών θα πετύχεις τους ασεβείς σκοπούς σου. Μάθε ότι οι χριστιανοί αποτελούν σήμερα την υγιέστερη μερίδα της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Και θα ήταν ανόητοι και αναίσθητοι αν πίστευαν στα είδωλα. Γι’ αυτό όποια μέτρα και αν πάρεις εναντίον τους, στο τέλος ζημιωμένος θα είσαι εσύ, ενώ αυτοί ένδοξοι μάρτυρες». Ο Διοκλητιανός, προσβεβλημένος από την παρατήρηση του Ανίκητου, διέταξε και τον έριξαν τροφή σε ένα τρομερό λιοντάρι. Αλλά το λιοντάρι σταμάτησε την άγρια ορμή του και ημέρεψε σαν πρόβατο. Τότε έγινε μεγάλος σεισμός και συνετρίβησαν πολλά ειδωλολατρικά αγάλματα. Κατόπιν τον έβαλαν σε τροχό με αναμμένη φωτιά από κάτω. Αλλά ω του θαύματος, ο τροχός σταμάτησε και η φωτιά έσβησε. Τότε έτρεξε και τον αγκάλιασε ο ανεψιός του Φώτιος. Μόλις είδαν αυτό οι ειδωλολάτρες, έδεσαν και τους δύο μέσα στο λεγόμενο λουτρό του Αντωνίου. Και αφού υπερθέρμαναν το νερό, παρέδωσαν και οι δύο ένδοξα το πνεύμα τους.
Фотий и Аникита Никомидийские, мч. (12 августа)
Менологий 10 – 13 августа;
Византия. Греция; XIV в.; памятник:
Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion);
10 x 13 см.; местонахождение: Англия. Оксфорд.
Бодлеанская Библиотека
(Bodleian Library)
Οι Άγιοι Μάρτυρες Φώτιος και Ανίκητος
Μηνολόγιο 10 – 13 Αυγούστου
Βυζαντινή Μηνολόγιο τού 14ου αιώνα μ.Χ.
Τώρα ευρίσκεται στην Αγγλία. Οξφόρδη.
Bodleian Βιβλιοθήκη (Bodleian Library)
Ιερά Λείψανα
Μέρη της Κάρας του Αγίου Φωτίου βρίσκονται στις Μονές Ιβήρων και Διονυσίου Αγίου Όρους.
Στην Ιερά Μονή Ιβήρων Αγίου Όρους: Άγια λείψανα του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Προκοπίου, της Αγίας Παρασκευής, του Αγίου Μάρτυρος Ευστρατίου, του Αγίου Ιερομάρτυρος Μοδέστου, της Οσίας Μελάνης, του Αγίου Μηνά Καλλικέλαδου, του Αγίου Ιερομάρτυρος Χαραλάμπους, της Αγίας Κυριακής, του Αγίου Μάρτυρος Προκοπίου, του Αγίου Μάρτυρος Ιγνατίου, του Αγίου Μάρτυρος Ευθυμίου, του Αγίου Χαραλάμπους, του Αγίου Μοδέστου, του Αγίου Μερκουρίου, του Αγίου ΜΙχαήλ Συνάδων, της Αγίας Παρασκευής, του Αγίου Ελευθερίου, του Αγίου Χαραλάμπους, του Αγίου Αρτεμίου, του Αγίου Παντελεήμονος, του Αγίου Κηρύκου, της Αγίας Παρασκευής, του Αγίου Φωτίου, κ.ά.
Αποτμήματα του Ιερού Λειψάνου του Αγίου Ανίκητου βρίσκονται στις Μονές Μεγ. Λαύρας Αγίου Όρους και Κύκκου Κύπρου.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος γ’. Θείας πίστεως.
Θείας πίστεως, τὴ συμφωνία, τὴν οἰκείωσιν, τῆς συγγενείας, δι’ ἀγώνων ἱερῶν ἐλαμπρύνατε, θεομακάριστε Μάρτυς Ἀνίκητε, σὺν τῷ Φωτίῳ φωτὸς τῷ θεράποντι. Ἀλλὰ αἰτήσασθε, δοθήναι πταισμάτων ἄφεσιν, τοὶς μέλπουσιν ὑμῶν τὴν θείαν ἄθλησιν.
Минея – Август ( (фрагмент). Икона. Русь. Начало XVII в. Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии.
Μηναίο – Αύγουστος (τεμάχιο). Εικονίδιο. Russ. Αρχές τού 17ου αιώνα στήν Εκκλησία καί τό Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεολογικής Ακαδημίας της Μόσχας.
Минея – Август ( (фрагмент). Икона. Русь. Начало XVII в. Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии.
Μηναίο – Αύγουστος (τεμάχιο). Εικονίδιο. Russ. Αρχές τού 17ου αιώνα στήν Εκκλησία καί τό Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεολογικής Ακαδημίας της Μόσχας.
Κάθισμα
Ἦχος δ’. Ὁ ὑψωθεὶς ἐν τῷ Σταυρῷ.
Καταβαλόντες τοῦ ἐχθροῦ τὰς ἐπάρσεις, τῇ καρτερίᾳ τῶν δεινῶν ἀθλοφόροι, τὸν οὐρανὸν ᾠκήσατε γηθόμενοι, Φώτιε ἀοίδιμε, καὶ Ἀνίκητε μάκαρ· ὅθεν μακαρίζεσθε, εἰς αἰῶνας αἰῶνος, ὑπὲρ ἡμῶν πρεσβεύοντες Χριστῷ, τῶν ἐκτελούντων ὑμῶν τὰ μνημόσυνα.
ΑΠΟ ΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΣΥΝΑΞΑΡΙ
(μετάφραση Google)
Άγιος Δημήτριος Ροστόφ
Βίοι των Αγίων
Άγιοι Μάρτυρες Φωτίου και Ανίκητος
Μνήμη στις 12 Αυγούστου
Στη Νικομήδεια, την πόλη Bifin 5060 , ο ασεβής βασιλιάς Διοκλητιανός (284-305) έθεσε ανοικτό διωγμό εναντίον των χριστιανών. μεταξύ της πόλης, κατ ‘εντολήν του, που έχουν εκτεθεί σε όπλα βασανιστηρίων: ξίφη, θραυσμάτων, Rozhnov, σιδερένια καρφιά, τηγάνια, τροχοί, λέβητες και άλλες απάνθρωπες εφεύρεση αυτού του είδους? Τα ζώα προετοιμάστηκαν επίσης. Όλος αυτός ο Διοκλητιανός ήθελε να τρομάξει εκείνους που καλούν το όνομα του Χριστού. Σε όλα τα μέρη της ρωμαϊκής βασιλείας, έστειλε απειλητικό διατάγματα, που διέταξε να οδηγήσει τους χριστιανούς παντού – σε βασανιστήρια και να τους σκοτώσει, ενώ στο μονογενούς Υιού του Θεού μίλησε πολλές βλασφημίες.
Αυτή τη στιγμή, μια ευγενική και τιμητική Komichi έζησε στη Νικομήδεια, που ονομάζεται Anikita. Γεμάτο με ζήλο για το Θεό, ήρθε στον βασιλιά και άφοβα κήρυξε ο Κύριος Ιησούς Χριστός, ο αληθινός Υιός του Θεού – η Αγία Anikita είπε εύγλωττα το βασιλιά για το άναρχο γέννηση του Υιού του Θεού και την ενσάρκωση Του, κατά το έτος απόδοσης, για τη σωτηρία μας? Παράλληλα, κατηγόρησε την παραπλανητική ειδωλολάτρες, καλώντας τους θεούς των παγανιστικών κωφών και αναίσθητος? και τελικά στράφηκε προς τον βασιλιά με αυτά τα λόγια:
– την αγωνία σας, ο βασιλιάς έκανε τους χριστιανούς και δήλωσε σε αυτά, δεν μας φοβίζει: αλεύρι για μας – τίποτα, και ποτέ δεν θα προσκυνήσουν τα άψυχα είδωλα.
Ο βασιλιάς, γεμάτη θυμό και οργή, δεν ήταν σε θέση να ακούσετε το εμπνευσμένο κήρυγμα του Αγίου Anicetus και τον διέταξε να κοπεί αμέσως τη γλώσσα, αλλά στη συνέχεια είπε ξεκάθαρα, δοξάζοντας τον Χριστό τον Θεό μας?Στη συνέχεια τον χτύπησαν με τένοντες βόδι τόσο άσχημα και τόσο καιρό που έθεσε γυμνά κόκαλα. Αλλά Αγίου Anikita – απλά όχι για τον ίδιο, και οποιοσδήποτε άλλος τιμωρεί – γενναία υπέμεινε πόνο και δυνατά κήρυξαν στους ανθρώπους να τον κοιτάζει, ότι ο Χριστός είναι ο μόνος αληθινός Θεός. Μετά από αυτό, ο βασιλιάς διέταξε να δώσει Αγίου Anicetus τα άγρια θηρία: κυκλοφόρησε ένα τεράστιο λιοντάρι, με απειλητικό βρυχηθμό της προσέγγισης του μάρτυρα, ξαφνικά έγινε Σμύρνη αρνί: χαϊδεύει στον άγιο και τον ιδρώτα, μιλώντας από το μαρτύριο στο μέτωπο και τα μάγουλα του, σκούπισε το guboyu , lapoyu. Ένας ιερός Anikita δυνατά φώναξε:
– Σας ευχαριστώ, Κύριε Ιησού Χριστό, ότι με παραδώσατε από τα δόντια αυτού του θηρίου! Δέομαι, Κύριε, και που μπροστά μου κατόρθωμα τεντώστε το δεξί χέρι του για να βοηθήσει τον δούλον σου, ότι μπορεί να κερδίσει οργή βασανιστή και αξίζει να σου το στέμμα του μαρτυρίου.
Μετά από αυτή την προσευχή, ο άγιος ήταν ένας σεισμός, ο ναός του Ηρακλή με είδωλο και μέρος του τείχους της πόλης κατέρρευσε, και πολλά από τα έθνη έχασαν τη ζωή τους κάτω από τα ερείπια τους. Τότε ο Διοκλητιανός διέταξε ένα σπαθί να κόψει το κεφάλι του αγίου μάρτυρα, αλλά όταν ο στρατιώτης έθεσε το σπαθί του για να εκπληρώσει την εντολή του βασιλιά, κάποτε ήταν χαλάρωσε τα χέρια του και έπεσε στο έδαφος και ήταν ακίνητος ακριβώς αναίσθητη. Βλέποντας αυτό, ο Διοκλητιανός διέταξε να δεσμεύσει Αγίου Anicetus στον πίσω τροχό, μεταξύ των αιχμηρές ράβδους σιδήρου, βάλτε φωτιά και γυρίστε τον τροχό: ευχήθηκε ότι η αγία μάρτυρα πέθανε κόπηκε σε κομμάτια με το σίδηρο και έκαψαν με φωτιά. Αλλά η άγια Anicita, δεμένη με τον τροχό, προσευχήθηκε έτσι:
– Κύριο Ιησού Χριστό, για χάρη της επερχόμενης με την απελευθέρωση από το μαρτύριο του να με κοιτάζει, βλέποντας το ασθενοφόρο θα μπορούσε να θάρρος να σταθεί ενάντια στον καταπιεστή και να πάρει από σένα το στέμμα του μαρτυρίου.
Και αμέσως οι άγγελοι των Αγίων Ανικαίων απελευθερώθηκαν. Ο τροχός σταμάτησε και η φωτιά βγήκε. Τότε ο δράστης διέταξε να γεμίσει το καζάνι με κασσίτερο, να το λειώσει και να ρίξει τον ιερό μάρτυρα. Όλοι είδαν τον άγγελο του Κυρίου, ο οποίος πήγε στο καζάνι μαζί με τον Άγιο Ανικώτα και μόλις ο μάρτυρας αγγίξει το καζάνι, ο κασσίτερος ψύχθηκε και έγινε σαν πάγος.
Ο πρόγονος του Αγίου Ανικατού, ονομάζεται Φώτιος, βλέποντας τα κατορθώματά του και τη δύναμη του Χριστού να συντηρεί τον υπηρέτη του, να αναβάλλει κάθε φόβο. Βγείτε μεταξύ των ανθρώπων στον τόπο της εκτέλεσης, πήγε στο ιερό μάρτυρα και με αγάπη τον αγκάλιασε και τον φίλησε, καλώντας τον πατέρα και μεσίτης της σωτηρίας του του? Με την πράξη αυτή ο Φώτιος έδειξε σαφώς ότι είναι έτοιμος να υποφέρει για τον Χριστό ανεξάρτητα από την αγωνία του. Στη συνέχεια, απευθυνόμενος στον βασιλιά, ο Φώτιος είπε:
“Να ντρεπόμαστε, ειδωλολάτρες!” οι θεοί σου δεν είναι τίποτα.
Τότε ο Διοκλητιανός με θυμό φώναξε στους στρατιώτες:
“Σκότωσε τον με το σπαθί!”
Αλλά όταν ένας από τους στρατιώτες έθεσε το σπαθί του που να τον χτυπήσει ένα μάρτυρα, τη δύναμη του Θεού χέρια γύρισε στον εαυτό της, έτσι ώστε η εντυπωσιακή ίδιος στα γόνατά του, έπεσε στο έδαφος και πέθανε. Μετά από αυτό, ο Άγιος Ανίκητα και ο Φώτιος συνδέθηκαν με αλυσίδες σιδήρου και οι δύο οδηγήθηκαν σε φυλακή. Μετά από τρεις μέρες ο Διοκλητιανός τους κάλεσε και του είπε:
«Αν υπακούσετε σε εμένα και φέρει θυσίες στους θεούς, θα σας ξεκαθαρίσω και θα σας εμπλουτίσω».
«Η τιμή σου και ο πλούτος σου», απάντησαν οι άγιοι, «ας παραμείνουν μαζί σου για την καταστροφή σου».
Σε μια οργή, ο βασανιστής διέταξε ο πρώτος που θα τους κρεμάσουν στο ράφι και το επίπεδο σώμα με σιδερένια καρφιά, αποπνικτική πληγές με τη φωτιά, και στη συνέχεια – για να νικήσει πέτρες. Αλλά όλα αυτά τα βάσανα ιερά μεταφέρονται με χαρά και χάρη στο Θεό, επειδή δεν αισθάνονται πόνο: για τον Κύριο η δόξα του το άγιο όνομά Του να διατηρούνται ανέπαφα. Τότε ήταν δεμένα στα πόδια τους σε άγρια άλογα, τα οποία τα έσυραν. Αλλά αυτό το μαρτύριο του Διοκλητιανού επιτευχθεί τίποτα: Ο Κύριος τους έσωσε, χωρίς να πληγώνει και πάλι – αγίων μαρτύρων, είναι vlachimy σαν να είσαι σε ένα άρμα, εξήρε την ανίκητη δύναμη του Κυρίου και να ενισχύσει ο ένας τον άλλον? τα άγρια άλογα σταμάτησαν ξαφνικά.Τα πόδια των αγίων απελευθερώνονταν από το λουρί και ήταν τελείως υγιή.Βασανιστή και πάλι διέταξε να υποβληθούν κακή ήττα ψεκασμό ξύδι πληγή, αναμειγνύεται με αλάτι? έπειτα πάλι ρίχτηκαν στη φυλακή, όπου πέρασαν τρία χρόνια. Τότε οι άγιοι εξήλθαν για νέο μαρτύριο. Με διάταξη τριών ημερών Διοκλητιανού υποκίνησε δημοφιλή πέτρινη μπανιέρα, στην οποία τότε η πύλη των αγίων μαρτύρων. Αλλά οι άγιοι Ανίκητα και Φωτίου προσεύχονταν στον Θεό, το λουτρό ήταν διαχωρισμένο. σημείωσε ένα κλειδί νερού, το οποίο τους έδωσε μια δροσιά. Όταν η φρουρά άνοιξε την τρίτη ημέρα του λουτρού, είδαν ότι οι άγιοι πάνε να σώος της, τραγουδώντας ύμνους προς τον Θεό? Αυτό αναφέρθηκε στον τσάρο. Ο τελευταίος, σαν να μην πιστεύει τα νέα, πήγε για να βεβαιωθεί για τη δικαιοσύνη του. Όταν είδαν οι άγιοι τον βασιλιά, του είπαν:
– Εδώ είμαστε, κακοποιός, σε όλη την αγωνία ήταν οι νικητές, και είστε νικημένοι και ντροπιασμένοι.
Ο βασιλιάς επέστρεψε στο σπίτι με ντροπή. διέταξε να πάρει τους μάρτυρες και να κρατήσει σε δεσμά μέχρι να σκεφτεί πώς να τα καταστρέψει. Στις παραγγελίες του χτίστηκε ένας τεράστιος φούρνος, στερεωμένος σε τέσσερις στύλους σιδήρου.σε αυτό θα μπορούσε να χωρέσει πολλούς ανθρώπους. Όπως έκανε ο Ναβουχοδονόσορ (Δαν., Κεφ. 3) διέταξε τη θέρμανση του φούρνου, με σκοπό να το κάψει, όχι μόνο τα δύο ιερών μαρτύρων, αλλά και όλοι οι Χριστιανοί, που θα βρείτε μόνο. Χριστιανοί, δεν τους περιμένει όταν τα έθνη θα βυθίσει στο φούρνο ίδιοι μαζί με τις συζύγους τους και τα παιδιά πήγαν σε αυτήν, αναφωνώντας:
“Είμαστε Χριστιανοί και τιμούμε τον Θεό!”
Κατ ‘αρχάς, στο φούρνο μπήκε στο ιερό μάρτυρες Anikita και Φώτιο, και πίσω τους, και όλοι το πλήθος των χριστιανών που συγκεντρώθηκαν στην προσευχή και ανυψώθηκε τα χέρια στον ουρανό κατευθύνθηκε στη φωτιά. Από τη φλόγα, οι Χριστιανοί φώναξαν:
– Σας ευχαριστώ, Πατέρα και Παντοδύναμος Θεός, που πιστεύετε στον Μονογενή Υιό και ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός μάς μαζεύσαμε για στέμμα ενός μάρτυρος. Προσευχόμαστε προς Εμάς, Ελεήμων, από το ύψος του χεριού Σου, απλώνεις τα χέρια σου και παίρνεις τις ψυχές μας στην αιώνια ανάπαυση που έχεις προετοιμάσει για τους ομολογείς σου.
Κατά τη διάρκεια αυτής της προσευχής στηρίζονταν στον Κύριο. Οι Άγιοι Ανίκητα και Φωτίου παρέμειναν ζωντανοί στο φούρνο για τρεις ώρες και στη συνέχεια, αφού προσευχόταν, έδωσαν τις ψυχές τους στα χέρια του Θεού. Όταν οι υπηρέτες αφαιρούν τα σώματα των αγίων Ανικάτα και Φωτίου με σίδηρο, είδαν ότι δεν επηρεάστηκαν τόσο από την πυρκαγιά που ακόμη και τα μαλλιά ήταν άθικτα. Και πολλοί από τους Εθνικούς πίστευαν στον Χριστό τον Θεό μας, αλλά δόξαν με τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα για πάντα. Amen 5061 .
* * *
5060
Στη Μικρά Ασία.
5061
Οι μάρτυρες που μνημονεύονται εδώ υπέφεραν σε 305 ή 306.