ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ
ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ
ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΞΕΝΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ
Άγιος Ανανίας ο Απόστολος
Λίθοις νέμειν θέλοντα μηδαμῶς σέβας,
Ἀνανίαν βάλλουσι δυσσεβεῖς λίθοις.
Λεύσθη Ἀνανίας Ὀκτωβρίου ἥματι πρώτῳ.
Βιογραφία
Υπακούατε «ἐκ καρδίας εἰς ὃν παρεδόθητε τύπον διδαχῆς» (Προς Ρωμαίους, ΣΤ’ 17). Κάνετε υπακοή με όλη την καρδιά σας στον ακριβή κανόνα της χριστιανικής διδασκαλίας. Τέτοιος άνθρωπος υπακοής στο Θεό ήταν και ο απόστολος Ανανίας. Διότι, όταν ο Θεός του είπε με όραμα να συναντήσει το Σαύλο, που ήταν ο φόβος και ο τρόμος των χριστιανών, έκανε υπακοή στα λόγια του Κυρίου.
Церковь в подвале дома апостола Анании в Дамаске, место собрания первых христиан
Η εκκλησία στο υπόγειο του σπιτιού του αποστόλου Ανανιά στη Δαμασκό, ο τόπος της πρώτης συνάντησης χριστιανών
Το σπίτι του Αγίου Ανανία (ονομάζεται επίσης Παρεκκλήσι του Αγίου Ανανία), στην παλιά χριστιανική συνοικία της Δαμασκού, στη Συρία. Είναι το σπίτι όπου ο Ανανίας βάπτισε τον Σαούλ (ο οποίος έγινε ο απόστολος Παύλος). Βρίσκεται κοντά στο Μπαμπ Sharqi (Ανατολική Πύλη), στο τέλος του δρόμου που ονομάζεται Ευθεία.
The church, which has been restored many times, is the only early Christian house of worship from the 1st century to survive in the city. A simple structure consisting of two small rooms with bare stone walls, it houses only an altar, some icons and a few pews. The icons tell the story of the conversion of Paul. It represents the simplicity of the initial Christians and is one of the earliest churches still standing where services continue to be held to this day.
Archaeological excavations in 1921 found the remains of a Byzantine church from the 5th or 6th century CE, adding physical evidence to support local tradition that the chapel has an early-Christian origin.
From this place , St. Paul is to have escaped from the guards and ran to Kisan gate ( later … on the same spot the chapel of St. Paul was built ) where he was lowered down in the basket and escaped
Η εκκλησία, η οποία έχει επανειλημμένα αποκατασταθεί, είναι το μοναδικό παλαιοχριστιανικό σπίτι λατρείας από τον 1ο αιώνα για να επιβιώσει στην πόλη. Μια απλή δομή αποτελούμενη από δύο μικρά δωμάτια με γυμνούς πέτρινους τοίχους, φιλοξενεί μόνο ένα βωμό, μερικές εικόνες και λίγους βραχίονες. Οι εικόνες αναφέρουν την ιστορία της μετατροπής του Παύλου. Αντιπροσωπεύει την απλότητα των αρχικών Χριστιανών και είναι μία από τις πρώτες εκκλησίες που εξακολουθούν να στέκονται εκεί όπου οι υπηρεσίες συνεχίζονται μέχρι σήμερα.
Αρχαιολογικές ανασκαφές το 1921 βρήκαν τα ερείπια μιας βυζαντινής εκκλησίας από τον 5ο ή 6ο αιώνα μ.Χ., προσθέτοντας φυσικά στοιχεία για να υποστηρίξουν την τοπική παράδοση ότι το παρεκκλήσι έχει πρόωρη χριστιανική προέλευση.
Από εδώ, ο Άγιος Παύλος έχει διαφύγει από τους φρουρούς και έτρεξε στην πύλη Κισάν (αργότερα … στο ίδιο σημείο όπου κτίστηκε το ξωκλήσι του Αγίου Παύλου) όπου κατέβηκε στο καλάθι και δραπέτευσε …
Крещение ап. Павла.
Миниатюра. Византия. Конец XI – начало XII в. Монастырь Ватопед (Афон).
Η Βάπτιση τού Αποστόλου Παύλου από τον Απόστολο Ανανία
Μικρογραφία (Μινιατούρα) βυζαντινή τού τέλους τού 11ου – αρχές του 12ου αιώνα μ.Χ. στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου. Άγιον Όρος (Άθως).
Крещение ап. Павла.
Фреска. Церковь Христа Пантократора. Дечани. Косово. Сербия.
Около 1350 года.
Η Βάπτιση τού Αποστόλου Παύλου από τον Απόστολο Ανανία
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους περίπου το 1350 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό τού Χριστού τού Παντοκράτορα
τής Ιεράς Μονής Βισόκι Ντέτσανι. Κοσσυφοπέδιο. Σερβία.
Апостол Анания крестит Павла.
Мозаика XII века из Палатинской капеллы в Палермо (Сицилия).
Ο Απόστολος Ανανίας βαπτίζει τον Απόστολο Παύλο.
Ψηφιδωτό (Μωσαϊκό) του 12ου αιώνα μ.Χ.
στο Παλατινό Παρεκκλήσι στο Παλέρμο (Σικελία).
Αμέσως πήγε στην Ευθεία οδό και αναζήτησε το σπίτι του Ιούδα, όπου ήταν ο Σαύλος. Τον θεράπευσε, τον βάπτισε χριστιανό, και έπειτα αυτός, με το όνομα Παύλος, έγινε ο μέγας Απόστολος των Εθνών (βλέπε 29 Ιουνίου). Κατόπιν ο Ανανίας πήγε στην Ελευθερούπολη, όπου με τη διδασκαλία του είλκυσε στο Χριστό πολυάριθμες ψυχές.
Ο θόρυβος όμως που δημιούργησε η αποστολική του δράση, έκανε τον ηγεμόνα Λουκιανό να τον συλλάβει. Χρησιμοποίησε πολλούς και ποικίλους τρόπους προκειμένου να αλλαξοπιστήσει ο Ανανίας. Αλλά ο Ανανίας έμεινε αμετακίνητος στα χριστιανικά του φρονήματα.
Мучение ап. Анании.
Тзортзи (Зорзис) Фука. Фреска. Афон (Дионисиат). 1547 г.
Τό Μαρτύριο τού Ἀπόστολου Ἀνανία.
Τοιχογραφία (Fresco) τού ετους 1547 μ.Χ.
στήν Ιερά Μονή Διονυσίου Αγίου Όρους
έργο τού Τζώρτζη (Ζώρζης) Fuca
Мучение ап. Анании.
Фреска. Церковь Христа Пантократора. Дечани. Косово. Сербия.Около 1350 года.
Τό Μαρτύριο τού Ἀπόστολου Ἀνανία.
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους περίπου το 1350 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό τού Χριστού τού Παντοκράτορα
τής Ιεράς Μονής Βισόκι Ντέτσανι. Κοσσυφοπέδιο. Σερβία.
Мучение ап. Анании.
Миниатюра Минология на Октябрь. Византия.
Около середины XI в. ГИМ. Москва.
Τό Μαρτύριο τού Ἀπόστολου Ἀνανία.
Μικρογραφία (Μινιατούρα) βυζαντινή περίπου στα μέσα του 11ου αιώνα μ.Χ.
από τό Μηνολόγιο μηνός Οκτώβριου
Τώρα ευρίσκεται στο Κρατικό Ιστορικό Μουσείο της Ρωσίας. Μόσχα.
Τότε ο Λουκιανός τον μαστίγωσε με νεύρα βοδιών. Έπειτα, με σιδερένια νύχια του ξέσχισε τα πλευρά και έκαψε τις πληγές του με αναμμένες λαμπάδες. Τέλος, αφού τον έβγαλε έξω από την πόλη, τον λιθοβόλησε. Έτσι, ο Ανανίας πήρε το αμαράντινο στεφάνι της υπακοής στο θέλημα του Θεού.
Мучение ап. Анании.
Миниатюра Минология Василия II. Константинополь. 985 г. Ватиканская библиотека. Рим
Τό Μαρτύριο τού Ἀπόστολου Ἀνανία.
Μικρογραφία (Μινιατούρα) στό Μηνολόγιο τοῦ Βασίλειος Β ‘. 985 μ.Χ. Κωνσταντινούπολη. Τώρα εὑρίσκεται στήν Βιβλιοθήκη τοῦ Βατικανοῦ. Ρώμη
Менологий на 30 сентября – 3 октября;
Византия. Греция; XIV в.; памятник:
Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion);
10 x 13 см.; местонахождение: Англия. Оксфорд.
Бодлеанская Библиотека
Τό Μαρτύριο τού Ἀπόστολου Ἀνανία.
Μηνολόγιο 30 Σεπτεμβρίου – 3 Οκτωβρίου
Βυζαντινή Μηνολόγιο τού 14ου αιώνα μ.Χ.
Τώρα ευρίσκεται στην Αγγλία. Οξφόρδη.
Bodleian Βιβλιοθήκη (Bodleian Library)
Ιερά Λείψανα
Αποτμήματα του Ιερού Λειψάνου του Αγίου
βρίσκονται στις Μονές Υψηλού Λέσβου και Κύκκου Κύπρου.
сентября. Благовест-инфо. В Ереване после многочисленных просьб прихожан всю ночь для молитв открыта часовня-усыпальница святого апостола Анании. Часовня находится при одной из старейших церквей Еревана Сурб Зоравор Аствацацин (Святой Всемогущей Богоматери). Как рассказал «Благовест-инфо» один из служителей церкви, автор ряда научно-исследовательских книг по истории Армянской Апостольской Церкви, чтец Ашот Аревшатян, ранее здесь в ночное время суток проводились только ночные бдения в дни празднеств…..
ΕΡΕΒΑΝ (ΓΙΕΡΕΒΑΝ) ΑΡΜΕΝΙΑ. Ο Ναός ονομάζεται Σέρμπ Ζοραρόβ Αστατσατσίν (Άγιος Θείο Πολεμιστής – προς τιμή του διοικητή Vardan Mamikonyan), και ξαναχτίστηκε το 1694 μετά από ένα μεγάλο σεισμό! Δίπλα και δίπλα το παρεκκλήσι τού Αποστόλου Ανανία.
Στο κέντρο υπάρχει ο Τάφος με τα λείψανα του Απόστολου Ανανία
Ο Τάφος με τα λείψανα του Απόστολου Ανανία
Το παρεκκλήσι τού Απόστολου Ανανία βρίσκεται σε μια από τις παλαιότερες εκκλησίες στο Ερεβάν, το Surb Zoravour Astvatsatsin (Ιερά Παντοδύναμη Θεοτόκος). ο Ashot Arevshatyan σημειώνει ότι δεν είναι γνωστή η ακριβής ημερομηνία της ταφής των λειψάνων του Αγίου Ανανιά, ενός από τους 70 μαθητές των αποστόλων. Ο Αρμένιος ιστορικός του 18ου αιώνα, Αράκελ Νταβριτζέτσι, γράφει στο «Βιβλίο των Ιστοριών» του για τα γεγονότα στην Αρμενία από το 1602 έως το 1662: «Για πολύ καιρό στο βόρειο τμήμα του Ερεβάν, στο μέσο των αμπελώνων, υπήρχε ένα όμορφο παρεκκλήσι που ανεγέρθηκε στον τάφο του ιερού Αποστόλου Ανάνιας, καταστράφηκε και ακατοίκητο, που ονομάζεται έρημος του Αποστόλου Ανανίας ». Ο ιερός Απόστολος Ανάνιας, επίσκοπος της Δαμασκού, υπό την διοίκηση του Θεού βαφτίζει τον μετασχηματισμένο διωγμό των χριστιανών Σαούλ, του μελλοντικού μεγάλου αποστόλου και ιεροκήρυτου Παύλου (Πράξεις 9, 10-19). Ο Άγιος Ανάνιας, παρά τους κινδύνους, κήρυξε τολμηρά και ανοιχτά τον Χριστιανισμό στους Εβραίους και τους Εθνικούς. Από τη Δαμασκό πήγε με το ευαγγέλιο στην Ελεουφέπολη (σύγχρονη Beit Guvrin, 53 χλμ. Από την Ιερουσαλήμ), όπου θεραπεύει πολλούς ασθενείς. Ο ηγεμόνας της πόλης του Λουκιανού προσπάθησε να πείσει τον ιερό αποστόλο να κάνει μια θυσία στα είδωλα, αλλά, βλέποντας την αταλάντευτη και σταθερή του ομολογία του Χριστού, διέταξε να βασανίσει τον άγιο. Τα τρομερά βασανιστήρια δεν κούνησαν την μαρτυρία της αλήθειας. Τότε οι βασανιστές τον έβγαλαν από την πόλη και τον πέταξαν με πέτρες. Σε προσευχή για τους δολοφόνους του, ο άγιος πήγε στον Κύριο. Στη συνέχεια, τα κειμήλια μεταφέρθηκαν στην Κωνσταντινούπολη. Πώς τα λείψανα του Αγίου αργότερα κατέληξαν στο Ερεβάν, η ιστορία είναι ακόμα σιωπηλή. Σύμφωνα με μια εκδοχή, οι πρώτοι Χριστιανοί μεταφέρθηκαν στην Κωνσταντινούπολη και μετά την υιοθέτηση του Χριστιανισμού από τον Αρχιεπίσκοπο το 301 ως κρατική θρησκεία, τα ερείπια του Απόστολου Ανανιά μεταφέρθηκαν στο Ερεβάν και θάφτηκαν σε ένα χώρο που ονομάζεται Κήποι του Ερεβάν. Ακολούθως, δίπλα στον τάφο του Ανανιά, ο οποίος έγινε τόπος προσκυνήματος για τους πιστούς στην θεραπευτική δύναμη του Αποστόλου Ανανιά, εμφανίζεται ένα ολόκληρο συγκρότημα μοναστηριών με την εκκλησία του Σέρμπ Ζοραρόβ Αστατσατσίν, την κατοικία του αρχιεπισκόπου και της ενοριακής σχολής. Το συγκρότημα καταστράφηκε ολοσχερώς από σεισμό το 1679. Η σημερινή εκκλησία Surb Zoravour χτίστηκε στην ίδια τοποθεσία το 1693 και το παρεκκλήσι ανακατασκευάστηκε μόλις πριν από δύο χρόνια.
Ναρίν Κιρακογιάν ( http://blagovest-info.ru/index.php?ss=2&s=3&id=29741).
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε.
Ὡς ἔμπλεως χάριτος, τοῦ Τρισηλίου φωτός, τὸ σκεῦος ἐφώτισας, τῆς ἐκλογῆς τοῦ Χριστοῦ, Ἀνανία Ἀπόστολε, ὅθεν ἀνακηρύξας, εὐσέβειας τὸν λόγον, ἄθλοις ἐβεβαιώσω, τὴν σωτήριον χάριν δι’ ἧς τοὶς σὲ εὐφημούσι, δίδου τὰ πρόσφορα.
Ἕτερον Ἀπολυτίκιον
Ἦχος γ’.
Ἀπόστολε Ἅγιε Ἀνανία, πρέσβευε τῷ ἐλεήμονι Θεῷ, ἵνα πταισμάτων ἄφεσιν, παράσχῃ ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν.
Минологий. 1 октября /фрагмент/ (прп. Роман и ап. Анания). Фреска церкви Благовещения. Грачаница. Косово. Сербия. Около 1318 г.
Μηνολόγιο 1ης Οκτωβρίου
Όσιος Ρωμανός (αριστερά)ς καί Απόστολος Ανανίας (δεξιά)
Τοιχογραφία (Fresco) τού έτους περίπου το 1318 μ.Χ.
στον Ιερό Ναό τού Ευαγγελισμού τής Θεοτόκου
τής Ιεράς Μονής Γκρατσάνιτσα. Κοσσυφοπέδιο Σερβία.
Апостол Анания
XIV в.
Российский Государственный архив древних актов, Москва, Россия
Типографский пролог [ф. 381, Тип. 162], л. 47
Ο Απόστολος Ανανίας
14ος αιώνας μ.Χ.
Ρωσικό Αρχείο Αρχαίων Πράξεων, Μόσχα, Ρωσία
Τυπογραφικόςς πρόλογος [f. 381, Τύπος. 162], σελ. 47
Κοντάκιον
Ἦχος β’. Τὴν ἐν πρεσβείαις.
Ὁ ἐν πρεσβείαις θερμότατος ἀντιλήπτωρ, καὶ τῶν αἰτούντων ταχύτατα εἰσακούων, δέξαι τὴν δέησιν Ἀνανάα ἡμῶν, καὶ τὸν Χριστὸν δυσώπει, τοῦ σῶσαι τοὺς ὑμνούντάς σε, τὸν μόνον ὑπάρχοντα φιλάνθρωπον.