Άγιος Αντίπας Επίσκοπος Περγάμου
Святитель Антипа Пергамский
Фреска XIV в.
храма св. Николая Орфанос. Салоники.
Άγιος Αντίπας Επίσκοπος Περγάμου
Τοιχογραφία (Fresco) τού 14ου αιώνα μ.Χ.
στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Ορφανού . Θεσσαλονίκη
Священномученик Антипа, Епископ Пергамский.
Фреска церкви Святых Иоакима и Анны (Королевской церкви) в Студенице,
Сербия. 1314 год.
Ιερομάρτυρος Αντύπας, Επίσκοπος Περγάμου.
Τοιχογραφία ετους 1314 μ. Χ της εκκλησίας των Αγίων Ιωακείμ και Άννας
(Βασιλική Εκκλησία) στη Στοντένιτσα, Σερβία.
Ταύρῳ παλαίεις, καλλιμάρτυς, Ἀντίπα,
Ὃς σε φλογίζειν, οὐ κερατίζειν ἔχει.
Χάλκεον ἑνδεκάτῃ βληθεὶς φλέγῃ, Ἀντίπα, εἰς βοῦν.
Βιογραφία
Ο Άγιος Ιερομάρτυρας Αντίπας έζησε κατά τους χρόνους του αυτοκράτορα Διομιτιανού (81 – 96 μ.Χ.). Ήταν σύγχρονος των Αγίων Αποστόλων, οι οποίοι και τον χειροτόνησαν Επίσκοπο της Εκκλησίας της Περγάμου, όταν ο Θεολόγος και Ευαγγελιστής Ιωάννης ήταν εξόριστος στην Πάτμο. Στην Αποκάλυψη ο Άγιος Αντίπας αποκαλείται από τον Απόστολο Ιωάννη πιστός ιερέας και μάρτυρας (Αποκάλυψη Ιωάννου, β’ 13).
Сщмч. Антипа, еп. Пергамский. Мозаика Ок. 1315 г. мон-ря Паммакаристос (Фетие-джами). Άγιος Αντίπας Επίσκοπος Περγάμου Ψηφιδωτό (Μωσαϊκό) τού έτους 1315 μ.Χ. στήν Ιερά Μονή Παμμακάριστου, γνωστή και ως Θεοτόκου μονή (σήμερα είναι το Τέμενος-μουσείο Φετιγιέ Τουρκικά: Fethiye Camii, μεταφράζεται ως "το τέμενος της κατάκτησης") είναι σημαντικό μνημείο στη Κωνσταντινούπολη.
Сщмч. Антипа, еп. Пергамский. Мозаика О Άγιος Αντίπας Επίσκοπος Περγάμου Ψηφιδωτό (Μωσαϊκό)
Антипа еп. Пергамский, сщмч. (11 апреля)
Άγιος Αντίπας Επίσκοπος Περγάμου
Εικόνα τού έτους 1738 μ.Χ.
“ΔΕΙCΙC ΤΟΥ ΔΟΥΛΟΥ ΘΕΟΥ ΜΙΧΑΗΛ CΠΑΝΟΥ”
έργο τού αγιογράφου Κωνσταντίνου Κονταρίνη
Антипа еп. Пергамский, сщмч. (11 апреля)
Άγιος Αντίπας Επίσκοπος Περγάμου
έργο του Αγιογραφείου
του Ιερού Παρθενώνος Αγίου Κωνσταντίνου Χίου.
στο τέμπλο του ομωνύμου Ιερού Ναού Έξω Γωνιάς Σαντορίνης
στην Ιερά Μονή Αγίας Αικατερίνης Σινά
Антипа еп. Пергамский, сщмч. (11 апреля)
Менологий 8 – 11 апреля; Византия. Греция; XIV в.; памятник: Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion); 10 x 13 см.;местонахождение: Англия. Оксфорд. Бодлеанская Библиотека (Bodleian Library)
Άγιος Αντίπας Επίσκοπος Περγάμου
Βυζαντινό Μηνολόγιο τού Απριλίου (8 – 11) τού 14ου αιώνα μ.Χ. και ευρίσκεται Αγγλία. Βιβλιοθήκη Bodleian στην Οξφόρδη. Αγγλία
Минея – Апрель (фрагмент). Икона. Русь. Начало XVII в. Церковно-Археологический Кабинет Московской Духовной Академии.
Μηναῖο -Απρίλιος (τεμάχιο). Εἰκονίδιο στίς ἀρχές τοῦ 17ου αἰώνα μ.Χ. στήν Ἐκκλησία καί τό Αρχαιολογικό Μουσεῖο τῆς Θεολογικῆς Ἀκαδημίας τῆς Μόσχας
Ως αρχιερέας της Εκκλησίας της Περγάμου, ποίμανε το λογικό του ποίμνιο με κάθε ευσέβεια και αρετή. Όντας Επίσκοπος Περγάμου και ενώ ήταν πολύ γέρος, συνελήφθη από τους ειδωλολάτρες, όταν οι δαίμονες παρουσιάσθηκαν σε αυτούς και τους είπαν ότι δεν μπορούν να κατοικούν στον τόπο εκείνο εξαιτίας του Αντίπα. Γι’ αυτό οδηγήθηκε στον ηγεμόνα και εξαναγκάστηκε με βία να αρνηθεί τον Χριστό και να θυσιάσει στα είδωλα. Εκείνος (ο ηγεμόνας) κατέβαλε κάθε προσπάθεια να πείσει τον Άγιο να αρνηθεί τον Χριστό, λέγοντάς του ότι τα παλαιότερα είναι πολυτιμότερα, ενώ εκείνα που εμφανίζονται πρόσφατα δεν έχουν καμία αξία. Του είπε δηλαδή ότι η θρησκεία των εθνικών, η ειδωλολατρία, είναι παλαιά, αυξήθηκε διά μέσου των αιώνων και έχει πολλούς οπαδούς, γι’ αυτό και είναι πολύ σπουδαιότερη από την πίστη των Χριστιανών, που εμφανίσθηκε τελευταία και έχει πολύ λίγους πιστούς. Στο επιχείρημα αυτό του ηγεμόνος ο Άγιος απάντησε με την ιστορία του Κάιν. Είπε δηλαδή σε αυτόν, ότι η αδελφοκτονία του Κάιν, αν και αυτός είναι πολύ αρχαιότερος, προκάλεσε και προκαλεί τον αποτροπιασμό σε άπειρα πλήθη ανθρώπων και ουδείς ευσεβής άνθρωπος τη ζηλεύει.
Мучение Антипа еп. Пергамский, сщмч
Фреска. 1547 г.
Афон (Дионисиат).
Тзортзи (Зорзис) Фука.
Μαρτύριο τού Αγίου Άγιος Αντίπα Επίσκοπου Περγάμου
Τοιχογραφία (fresco) τού έτους 1547 μ.Χ.
στήν Ιερά Μονή Διονυσίου Αγίου Όρους
έργο τού αγιογράφου Τζώρτζη (Ζώρζη) Φουκά
Ο ηγεμόνας εξοργίσθηκε πάρα πολύ από την απάντηση του Αντίπα και τότε έδωσε εντολή να τον ρίξουν σε ένα πυρωμένο χάλκινο ομοίωμα βοδιού, όπου τελειώθηκε ο βίος του, το έτος 92 μ.Χ.
Το ιερό λείψανό του ενταφιάσθηκε στην Εκκλησία της Περγάμου και αναβλύζει αενάως μύρο και ιάσεις, η δε Σύναξή του ετελείτο στο πάνσεπτο Αποστολείο του Αγίου και πανευφήμου Αποστόλου Ιωάννου του Θεολόγου, κοντά στην Μεγάλη Εκκλησία.
Ναός του Αγίου Αντίπα υπήρχε κατά τον 9ο αιώνα μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη και έτερος, επίσης, κείμενος μεταξύ των χωρίων Αγίου Στεφάνου και Ρηγίου (Κιουτσούκ – Τσεκμετζέ).
Ιερά Λείψανα
Η Κάρα του Αγίου βρίσκεται στη Μονή Παναχράντου Άνδρου.
Μέρος της Κάρας του Αγίου βρίσκεται στη Μονή Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου Πάτμου.
Η δεξιά του Αγίου βρίσκεται στη Μονή Διονυσίου Αγίου Όρους.
Η σιαγόνα του Αγίου βρίσκεται στη Μονή Μεγ. Λαύρας Αγίου Όρους.
Αποτμήματα του Ιερού Λειψάνου του Αγίου βρίσκονται στις Μονές Διονυσίου, Καρακάλου και Ζωγράφου Αγίου Όρους, Προυσού Ευρυτανίας, Γηροκομείου Πατρών και Χρυσοπηγής Δίβρης Ηλείας, στο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, τον Μητροπ. Ναό της Μυτιλήνης και τον ομώνυμο Ναό του Πανεπιστημίου Αθηνών.
СВЯТО-УСПЕНСКАЯ СВЯТОГОРСКАЯ ЛАВРАΙΕΡΑ
В русской святогорской обители хранятся мощи всех Священномученики Антипа, епископ Пергамский
ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΒΙΑΤΟΓΚΟΡΣΚ ΛΑΥΡΑ
Ντονέτσκ, Ουκρανία,
Απότμημα λειψάνου Αγίου Ιερομάρτυρα Αντίπα Επίσκοπου Περγάμου
Храм пророка Божия Илии. Москва, 2-й Обыденский пер.,6
В центральной части храма, в левом мощевике, хранится частица мощей священномученика Антипы Пергамского.
Στό κεντρικό τμήμα τού Ιερού Ναού Προφήτου Ηλιού Μόσχας Ρωσίας, στην αριστερή λειψανοθή-κη, φυλάσσεται ένα κομμάτι των λειψάνων του μάρτυρα Αντίπα της Περγάμου, και δεξιά είναι η εικόνα του αγίου.
Sfântul Mucenic Antipa, Episcopul Pergamului
Credincioșii au bucuria de a se închina, pe tot parcursul anului, la sfintele moaște care se află alături de racla Sfintei Parascheva, la Catedrala Mitropolitană din Iași.
Απότμημα λειψἀνων τού Αγίου Μάρτυρα Αντίπα, Επίσκοπος Περγάμου
Στό Μητροπολιτικό Καθεδρικό Ναό του Ιασίου, στή Ρουμανία μαζί μέ τά λείψανα τής Αγίας Παρα-σκευής τής Επιβατινής, είναι μια λειψανοθήκη με αποτμήματα λειψανων πολλών αγίων και μέ απότμημα τής Τιμίας Ζώνης τής Υπεραγίας Θεοτόκου.
moaşte ale Sfântului Mare Mucenic Haralambie, Sfintei Muceniţe Paraschevi, Sfântului Mucenic Teodor Tiron, Sfântului Mare Mucenic Pantelimon, Sfântului Mucenic Armina, Sfântul Mucenic Antipa, Sfântului Mucenic Trifon şi Sfântul Întâiul Mucenic şi Arhidiacon Ştefan.
Sfintele moaşte se află la Paraclisul Mitropolitan „Sfântul Ioan Teologul” şi au fost aduse de la Catedrala Mitropolitană din Iaşi,
Αποτμήματα λειψάνων τών Αγίων: Μεγαλομάρτυρος Χαράλαμπου, Παρασκευής, Μάρτυρος Θεόδωρου Τήρωνος, Μεγαλομάρτυρος Παντελεήμονος, τΜάρτυρος Armina, Μάρτυρος Αντύπα SΤρύφων Μεγαλομάρτυρος και του Στεφάνου του Πρωτομάρτυρα και Αρχιδιακόνου ατό Μητροπολιτικό εκκλησάκι «Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος». Ρουμανία.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος α’. Τῆς ἐρήμου πολίτης.
Μυροβλύτην τὸν θεῖον καὶ μαρτύρων τὸν σύναθλον, τὸν πανευκλεῆ ἱεράρχην καὶ Περγάμου τὸν πρόεδρον, τιμήσωμεν Ἀντίπαν οἱ πιστοί, ὡς τάχιστον καὶ μέγαν ἱατρόν, τῆς δεινῆς ὀδόντων νόσου, καὶ πρὸς αὐτὸν ἀπὸ ψυχῆς βοήσωμεν· Δόξα τῷ σὲ δοξάσαντι Χριστῷ, δόξα τῷ σὲ στεφανώσαντι, δόξα τῷ ἐνεργοῦντι διὰ σοῦ πᾶσιν ἰάματα.
Κοντάκιον
Ἦχος πλ. δ’. Τὴ ὑπερμάχω.
Τόν ἱεράρχην καὶ κλεινόν μεγαλομάρτυρα, τὸν πολιοῦχον τῆς Περγάμου τὀν πανάριστον, καὶ κοινοῦ ἐχθροῦ ἀντίπαλον τὸν Ἀντίπαν, κατὰ χρέος εὐφημήσωμεν ἐν ᾄσμασιν, ὡς τοὺς πάσχοντας ὀδόντας θεραπεύοντα, πόθῳ κράζοντες· Xαίροις, Πάτερ τρισόλβιε.
Άγιος Δημήτριος Ροστόφ
Βίοι των αγίων
Το μαρτύριο του ιερομάρτυρα Αντίπα,
τού επίσκοπου της Περγάμου
11 Απριλίου μνήμη
Κατά την βασιλεία του αυτοκράτορα Δομιτια-νού 2497 ανοίχτηκαν μεγάλοι διωγμοί των χριστιανών και απεστάλησαν διαταγές σε όλους τους πρίγκιπες και τους άρχοντες, έτσι ώστε οι Χριστιανοί να υπακούσουν αδιαμφισβήτητα τα διατάγματα του Τσάρου, αποδέχτηκαν την ειδωλολατρική πίστη και λάτρευαν είδωλα. Τότε εμφανίστηκε ένας μεγάλος αριθμός πιστών, οι οποίοι άθελα ομολόγησαν τον λόγο του Θεού και αποκαλύφθηκε το μεγάλο θάρρος των μαρτύρων που εργάστηκαν για τον Χριστό Σωτήρα. Αυτή τη στιγμή, φυλακίστηκε στο νησί της Πάτμου 2498 και ο μεγάλος Απόστολος, ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος, είναι αυτός ο πυλώνας της Εκκλησίας, το θεμέλιο της χριστιανικής αλήθειας και ο κήρυκας της αιώνιας θεότητας του Μοναδισμένου Υιού του Θεού. Στην Πάτμο, στην αποκάλυψη μεταξύ των επτά λαμπτήρων, ο Κύριος εμφανίστηκε σε αυτόν και διέταξε να γράψει στους επτά αγγέλους, δηλαδή, τους επισκόπους των επτά εκκλησιών της Μικράς Ασίας και την ενίσχυση του πλήθους των μαρτύρων. Την ίδια στιγμή, ο Κύριος θυμήθηκε για τον Άγιο Ανθόπρο, για τον οποίο παρουσιάζεται η παρούσα αφήγηση. Ο Κύριος είπε στον μαθητή Του: “Γνωρίζω τα έργα σου και ότι ζεις εκεί όπου βρίσκεται ο θρόνος του Σατανά και ότι περιμένεις το όνομά Μου και δεν έχεις παραιτηθεί από την πίστη Μου ακόμα και εκείνες τις μέρες που εσύ, όπου ζεις ο Σατανάς, ο πιστός μάρτυρας Μου Αντιπάς ” ( Αποκ.2: 13).
Για τον Άγιο Αντίπα ήταν ο Επίσκοπος της Εκκλησίας του Περγάμου 2499 . Από αυτά τα λόγια της αποκάλυψης του Ιωάννη, μπορεί κανείς να δει τι μια πιστή μαρτυρία του Χριστού ήταν ο Αντίπας και ποιες ήταν οι κάτοικοι της πόλης Περγάμου, η οποία ήταν η κατοικία του Σατανά. Ανάμεσά τους, ο Άγιος Αντίπας ήταν σαν το φως στο σκοτάδι, όπως ένα τριαντάφυλλο ανάμεσα στα αγκάθια, όπως ο χρυσός στη λάσπη, ή μάλλον σε ένα φλογερό φούρνο σύμφωνα με ό, τι γράφτηκε: «Τους έζησα σαν χρυσό σε φούρνο» ( Πρ.3: 6 ).
Εκεί δεν τηρήθηκε ο νόμος της φύσης και δεν υπήρχε συντηρητικότητα, αλλά κάθε εκδίκηση για τον εαυτό του και για τους ισχυρούς προσβάλλει τους αδύναμους και θεωρήθηκε θαρραλέος, ευγενικός και δίκαιος, που χτύπησε ή σκότωσε χριστιανούς. Και όταν οι άπιστοι που καταπιεστούν και διαταράσσουν τη χριστιανική κοινωνία, τον ευλογημένο Αντίπα, τον αμείλικτο σύζυγο με πίστη και σταθερή αρετή, δεν ήταν αμηχανία, αλλά, σαν να αλλάζει την ανθρώπινη φύση στον Αγγελικό, στέκεται σταθερά και απίστευτα ενάντια στους εχθρούς.
Παραβλέποντας τις απειλές των ταραχών, συχνά έβγαινε στον λαό και έλαμψε σαν αυγή μέσα του και με το φως της αγνής και ορθής πίστης έριξε το σκοτάδι της ειδωλολατρίας. Ως εκ τούτου, οι δαίμονες (τους οποίους οι Έλληνες θεώρησαν θεοί) διέφυγαν από εκεί και κανένας από αυτούς δεν τόλμησε να κατοικήσει στην πόλη της Περγάμου, στην οποία έζησε ο Άγιος Αντίπας. Οι δαίμονες εμφανίστηκαν στους ιερείς τους στα όνειρά τους και είπαν ότι δεν συμμετέχουν πλέον στα θύματά τους και δεν μυρίζουν τη θυσία του καπνίσματος, καθώς απομακρύνονται από τους αρχηγούς των χριστιανών. Τότε οι Έλληνες έγιναν θυμωμένοι και έσπευσαν στον Αντίπα, και τον κατάφεραν, τους έσυραν στον τόπο όπου συνήθως έφεραν τις δυσάρεστες θυσίες τους. Και ο ηγεμόνας του είπε:
– Είσαι ο Αντίπας, ο οποίος ο ίδιος δεν εκπληρώνει τις βασιλικές εντολές και διδάσκει τους άλλους με τον ίδιο τρόπο και έτσι εμποδίζει τις θυσίες μας, ότι δεν επιτρέπει σε κανέναν από τους θεούς να γεμίσει με τη θυσία θυσίας; Λόγω σας, οι θεοί έχουν εγκαταλείψει την πόλη μας, και υπάρχει ο κίνδυνος ότι δεν έχει σημασία πόσο δύσκολο γίνεται αυτό, αφού δεν θέλουν να την προστατεύσουν περισσότερο. Αρκετά για να αγγίξετε τη χριστιανική μαγεία. Μετανοήστε τώρα και υπακούστε στους νόμους μας, έτσι ώστε οι θεοί που κατέχουν αυτή την όμορφη πόλη να μην σταματήσουν να μας φροντίζουν και να μας προστατεύουν. Και αν δεν θέλετε να το κάνετε αυτό και μην αρνηθείτε την πίστη σας και περιφρονούν τη λατρεία του Θεού, τότε, σύμφωνα με το ρωμαϊκό δίκαιο, θα υποβληθείτε σε μια αξιόλογη τιμωρία.
Ο Άγιος Αντίπας απάντησε:
– Ένα πράγμα που ξέρετε, κυβερνήτης, ότι είμαι χριστιανός και δεν θέλω να υπακούσω στην τρελή και άδικη εντολή του βασιλιά. Αλλά αφού οι ερωτήσεις σας πρέπει να σας δώσουν μια αξιοπρεπή απάντηση, τότε ακούστε με. Εάν οι θεοί σας, τους οποίους αποκαλείτε κύριοι ολόκληρου του σύμπαντος, απομακρύνονται, όπως αυτοί λένε, ως θνητός άνθρωπος και αν αυτοί που θεωρείτε εσείς οι υπερασπιστές και οι μεσολαβητές σας ζητούν τη βοήθειά σας, τότε από εδώ μπορείτε να γνωρίζετε εύκολα την ψευδαίσθηση σας. Εάν δεν μπορούν να τιμωρήσουν για την προσβολή τους και για να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους ως νικημένους από ένα άτομο, πώς μπορεί να σωθεί ολόκληρη η ανθρώπινη φυλή ή ακόμα και μια πόλη από τη ζημιά; Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, πρέπει τώρα τώρα να πέσετε πίσω από την καταστροφική δόλια σας και να πιστέψετε στον Χριστό, ο οποίος κατέβηκε από τον ουρανό για να σώσει την ανθρώπινη φυλή. Αυτός ο Χριστός, στο τέλος των αιώνων, θα έρθει αληθινά ο Δικαστής όλων και θα δώσει στον καθένα σύμφωνα με τις πράξεις του, ή βασανισμό ή τιμή.
Μετά από μια τέτοια συνετή απάντηση, ο κυβερνήτης άρχισε πάλι να λέει στον Άγιο Αντίπα:
“Εσείς υπακούτε στους νέους νόμους και τα καταστατικά που εφευρέθηκαν από εσάς και αγνοείτε τη λατρεία του παλιού, το οποίο πήραμε από τους προγόνους μας από την αρχή και που ήρθε σε μας από κληρονομιά”. Δεν είναι καλό να αποκλίνουμε από τα έθιμα των προγόνων μας, γιατί το παλιό είναι καλύτερο από το νέο και πιο αξιόπιστο και πιο αξιέπαινο είναι αυτό που εγκρίνεται από την αρχαιότητα του χρόνου. Επομένως, θα πρέπει να αλλάξετε τις πεποιθήσεις σας και να μην ακολουθήσετε τον Άνθρωπο που εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια και την αμηχανία της ανθρώπινης ζωής με κάποια μαγεία, και σταυρώθηκε κάτω από τον Πόντιο Πιλάτο. Υποχρεθήτε λοιπόν τις βασιλικές εντολές και θα ζήσετε άνετα μαζί μας και θα σας βοηθήσουμε σε όλα τα πράγματα και θα σας αγαπήσουμε με αγάπη θυγατρικών. για το γήρας σας αξίζει να αγαπάμε και να σε τιμήσουμε ως πατέρα.
Σε αυτό, ο Άγιος Αντίπας απάντησε:
– Ακόμη και αν μου παρουσιάσατε αμέτρητα επιχειρήματα, δεν θα είμαι τόσο παράφρενος και παράλογο που, έχοντας φθάσει σε μια βαθιά γηρατειά και πλησιάζοντας στο θάνατο, μπορώ να αλλάξω την πίστη μου και για χάρη αυτής της δυστυχούς και ανέντιμης ζωής, να αποχωρήσω από μια επιβεβαιωμένη ομολογία πίστης. Μην λοιπόν να εξαπατήσετε το μυαλό μου, συνεχώς ασχολώντας με την ανάγνωση των θεϊκών βιβλίων. Διότι στην αρχή δεν υπήρχε ένας από τους θεούς σας. στη συνέχεια εμφανίστηκαν και δεν έκαναν κανένα καλό και δεν μας ωφελήθηκαν αυτά. αλλά καθώς οι ίδιοι ήταν κακοί και άχρηστοι, έτσι και για άλλους έγιναν οι ένοχοι της κακής και κακής ζωής. Και αν χρειαστεί να κρατήσετε το αρχαίο άστατο ίδρυμα, θα πρέπει να μιμηθείτε το Cain fratricide. Γιατί δεν ακολουθείτε εκείνους που ήθελαν να ανέβουν στον ουρανό και δεν ντρέπονται για αιμομιξία με τις αδελφές τους, για τις οποίες καταστράφηκαν από την πλημμύρα;Αν μιμείεις τις ανομίες τους για χάρη της αρχαιότητάς τους, δεν θα ποινικοποιείται πλέον με νερό, αλλά θα τιμωρηθείς με αιώνια φωτιά και σκουλήκι που δεν ξεκουράζει, εκτός αν μετανοήσεις.
Μετά από αυτά τα λόγια, οι ασεβείς κατέλαβαν τον άγιο άνθρωπο και έφεραν στο ναό της Αρτέμιδος 2500 , όπου βρισκόταν ο ορειχάλκινος βόδις: θεράπευαν αυτό το βόδι και έριξαν τον ιερό μάρτυρα σε αυτόν. Αυτός, έχοντας κάνει το σημάδι του σταυρού, προσευχόταν στον Θεό, φωνάζοντας:
– Ο Θεός, ο οποίος μας αποκάλυψε το μυστήριο του Κυρίου Ιησού Χριστού, κρυμμένο από τους αιώνες, μέσω του οποίου μας αποκαλύψατε τα βάθη των συμβουλών σας, σας ευχαριστούμε για όλες τις καλές πράξεις σας, επειδή μας σώσατε, που εμπιστεύεστε σε εσάς και μου έδωσαν τιμή σε μια ώρα Αυτός που πρέπει να εγγραφεί στον αριθμό των ιερών μαρτύρων που υπέφεραν για το άγιο όνομα σας. Λάβετε το πνεύμα μου, το οποίο απομακρύνεται από αυτή τη ζωή και επιτρέψτε μου να βρω χάρη από Εσείς και από τον Μοναχό σας Γιο – και όχι μόνο εγώ, αλλά εκείνοι που θα ζήσουν μετά από εμένα, κάνουν τους συμμετέχοντες το έλεός σας, αφήστε το όνομά σας να είναι ιερό για πάντα. Αμήν.
Με αυτό και παρόμοιες λέξεις, ο Άγιος Αντίπας προσευχόταν για πολύ καιρό, βασανισμένος στην καυτή θέληση. Έπειτα, αφού δημιούργησε μια προσευχή και για όλο τον κόσμο, έβαλε το πνεύμα στα χέρια του Θεού, σαν να είχε κοιμηθεί σε ένα γλυκό όνειρο, και ανέβηκε στον ουρανό, κοσμείται με το θρόνο του 2501 του μαρτύρου . Οι ευσεβείς άντρες έλαβαν τα ιερά τους λείψανα και τους έθαψαν με τιμή στην ίδια πόλη της Περγάμου και ο κόσμος βγήκε που θεραπεύει κάθε είδους ανθρώπινες ασθένειες στη δόξα του Χριστού Θεού μας, με τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα για πάντα. Αμήν.
* * *
2497
Ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Δομιτιανός βασίλεψε από το 81 έως το 96.
2498
Η Πάτμος είναι ένα άγονο, βραχώδες νησί στο Αιγαίο πέλαγος, νοτιοδυτικά της Έφεσης, ανάμεσα στη Σανόπη και τη Νάξο
2499
Το Pergamum – μια πόλη στο μεγάλο Mizii (στο βορειοδυτικό τμήμα της Μικράς Ασίας) ήταν η πρωτεύουσα του βασιλείου της Περγάμου. Στην αρχαιότητα ήταν γνωστή για πλούτο, πολυτέλεια και εκτεταμένη βιβλιοθήκη, αλλά και εφεύρεση ή μάλλον βελτίωση της επεξεργασίας περγαμηνής (δέρματος για γράψιμο). Στη συνέχεια, αυτή η πόλη προσαρτήθηκε στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία.
2500
Η Άρτεμις – αλλιώς η Δίανα – η περίφημη ειδωλολατρική θεά των Ελλήνων, οι ωκεανοί δημιούργησαν το φεγγάρι και θεωρούνταν η προστάτιδα των δασών και το κυνήγι. Το υπουργείο αυτής της θεάς στάλθηκε με λαμπρότητα και λαμπρότητα.
2501
Άγιος Ιερέας Ο Αντίπας, ο επίσκοπος της Περγάμου της Ασίας, πέθανε το 95, η μνήμη του (11 Απριλίου) τιμάται ιδιαίτερα στην Κωνσταντινούπολη, όπου, κάτω από τον Μεγάλο Θεόδωρο (379-395), ένας ταύρος μεταφέρθηκε από την Περγάμου, όπου καίει ο Άγιος. Αντίπα