ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ
ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ
ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΞΕΝΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ
Τὰ εἰκονιζόμενα στὴν παράσταση τῆς Γεννήσεως τῆς Θεοτόκου
Το Γενέθλιο Της Θεοτόκου στη Βυζαντινή Αγιογραφία
ΕΙΣ ΤΗΝ ΓΕΝΝΗΣΙΝ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΔΕΣΠΟΙΝΗΣ ΗΜΩΝ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
Τό Γενέθλιον τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου
Πάσας ἀληθῶς, Ἄννα, νικᾷς μητέρας,
Μήτηρ ἕως ἂν σὴ γένηται θυγάτηρ.
Ἐξάγαγε πρὸς φῶς Θεομήτορα ὀγδόῃ Ἄννα.
«Ἀποκάλυψαν πρὸς Κύριον τὴν ὁδόν σου καὶ ἔλπισον ἐπ᾿ αὐτόν, καὶ αὐτὸς ποιήσει» (Ψαλμός λστ’ στ. 5). Φανέρωσε στον Κύριο με εμπιστοσύνη το δρόμο και της επιδιώξεις και της ανάγκες της ζωής σου και έλπισε σ’ Αυτόν και Αυτός θα κάνει εκείνα που ζητάς και χρειάζεσαι. Μ’ αυτή την εμπιστοσύνη και ελπίδα, ο Ιωακείμ και η Άννα ικέτευαν προσευχόμενοι το Θεό να της χαρίσει παιδί, να το έχουν γλυκεία παρηγοριά στα γεράματα της. Και την ελπίδα της ο Θεός έκανε πραγματικότητα. Της χάρισε την Παρθένο Μαριάμ, που ήταν ορισμένη να γεννήσει το Σωτήρα του κόσμου και να λάμψει σαν η πιο ευλογημένη μεταξύ των γυναικών. Ήταν εκείνη, από την οποία έμελλε να προέλθει Αυτός που θα συνέτριβε την κεφαλή του νοητού όφεως. Στην Παλαιά Διαθήκη δόθηκαν της προτυπώσεις της Υπεραγίας Θεοτόκου. Μία είναι και η βάτος στο Σινά, την οποία ενώ είχαν περιζώσει φλόγες φωτιάς, αυτή δεν καιγόταν. Ήταν απεικόνιση της Παρθένου, που θα γεννούσε το Σωτήρα Χριστό και συγχρόνως θα διατηρούσε την παρθενία της. Έτσι, η Άννα και ο Ιωακείμ, που ήταν από το γένος του Δαβίδ, με την κραταιά ελπίδα που είχαν στο Θεό απέκτησαν απ’ Αυτόν το επιθυμητό δώρο, που θα συντροφεύει τον κόσμο μέχρι συντέλειας αιώνων.
Ἀπολυτίκιον
Ἦχος δ’.
Ἡ γέννησίς σου Θεοτόκε, χαρὰν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οικουμένῃ, ἐκ σοῦ γὰρ ἀνέτειλεν ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης, Χριστὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν, καὶ λύσας τὴν κατάραν, ἔδωκε τὴν εὐλογίαν, καὶ καταργήσας τὸν θάνατον, ἐδωρήσατο ἡμῖν ζωὴν τὴν αἰώνιον.
Κοντάκιον
Ἦχος δ’. Αὐτόμελον.
Ἰωακεὶμ καὶ Ἄννα ὀνειδισμοῦ ἀτεκνίας, καὶ Ἀδὰμ καὶ Εὔα, ἐκ τῆς φθορᾶς τοῦ θανάτου, ἠλευθερώθησαν, Ἄχραντε, ἐν τῇ ἁγίᾳ γεννήσει σου, αὐτὴν ἑορτάζει καὶ ὁ λαός σου, ἐνοχῆς τῶν πταισμάτων, λυτρωθεὶς ἐν τῷ κράζειν σοι· Ἡ Στεῖρα τίκτει τὴν Θεοτόκον, καὶ τροφὸν τῆς ζωῆς ἡμῶν.
Μετὰ τὴν α’ Στιχολογίαν, Κάθισμα
Ἦχος α’
Τοῦ λίθου σφραγισθέντος
Τεχθεῖσα παραδόξως στειρωτικῶν ἐξ ὠδίνων, παρθενικῶν ἐκ λαγόνων ἐκύησας ὑπὲρ φύσιν· ὡραῖος φανεῖσα γὰρ βλαστός, ἐξήνθησας τῷ κόσμῳ τὴν ζωήν· διὰ τοῦτο αἱ Δυνάμεις τῶν οὐρανῶν, βοῶσί σοι Θεοτόκε· Δόξα τῇ νῦν προόδῳ σου σεμνή· δόξα τῇ παρθενίᾳ σου· δόξα τῇ κυοφορίᾳ σου, μόνη πανάχραντε.
Δόξα… Καὶ νῦν… τὸ αὐτὸ
Μετὰ τὴν β’ Στιχολογίαν, Κάθισμα
Ἦχος πλ. α’
Τὸν συνάναρχον Λόγον
Τὰ οὐράνια πάντα νῦν ἐπαγάλλονται, τῶν ἀνθρώπων τὸ γένος συνεορτάζει αὐτοῖς, καὶ οἱ Προφῆται μυστικῶς συνευφραίνονται· ἣν γὰρ προεῖδον τυπικῶς, ἐν ταῖς ἀρχαίαις γενεαῖς, βάτον καὶ στάμνον καὶ ῥάβδον, νεφέλην πύλην καὶ θρόνον, καὶ μέγα ὄρος, γεννᾶται σήμερον
Κάθισμα .
Τῆς Ἑορτῆς Ἦχος πλ. α’
Τὸν συνάναρχον Λόγον
Ἰωακεὶμ καὶ ἡ Ἄννα πανηγυρίζουσιν· ἐν Θεῷ γὰρ ἀξίως χάριν ἐφεύραντο, καὶ ἐγέννησαν καρπὸν τὸν θεοδόχον ναόν, τὴν Παρθένον καὶ ἁγνήν, τὴν Μητέρα τοῦ Θεοῦ, τὴν μόνην εὐλογημένην, πρεσβεύουσαν ἀενάως, εἰς τὸ σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Ὁ Οἶκος
Ἡ προσευχὴ ὁμοῦ καὶ στεναγμός, τῆς στειρώσεως καὶ ἀτεκνώσεως Ἰωακείμ τε καὶ Ἄννης, εὐπρόσδεκτος, καὶ εἰς τὰ ὦτα Κυρίου ἐλήλυθε, καὶ ἐβλάστησαν καρπὸν ζωηφόρον τῷ κόσμῳ· ὁ μὲν γὰρ προσευχὴν ἐν τῷ ὄρει ἐτέλει, ἡ δὲ ἐν παραδείσῳ ὄνειδος φέρει· ἀλλὰ μετὰ χαράς, ἡ στεῖρα τίκτει τὴν Θεοτόκον, καὶ τροφὸν τῆς ζωῆς ἡμῶν.
Ἐξαποστειλάριον τῆς Ἑορτῆς
Ἦχος β’
Γυναῖκες ἀκουτίσθητε
Ἀδὰμ ἀνακαινίσθητι, καὶ Εὔα μεγαλύνθητι, Προφῆται σὺν Ἀποστόλοις, χορεύσατε καὶ Δικαίοις, κοινὴ χαρὰ ἐν τῷ κόσμῳ, Ἀγγέλων τε καὶ ἀνθρώπων, ἐκ τῶν δικαίων σήμερον, Ἰωακείμ τε καὶ Ἄννης, γεννᾶται ἡ Θεοτόκος.
Εἰς τὸν Στίχον τῶν Αἴνων, Στιχηρά.
Ἦχος β’, Οἶκος τοῦ Ἐφραθᾶ
Χάρις τῷ λυτρωτῇ, καὶ πάντων κηδεμόνι, τῷ στεῖραν παρ᾿ ἐλπίδα, τεκεῖν τὴν Θεοτόκον, ἀρρήτως εὐδοκήσαντι.
Στίχ. Ἄκουσον, θύγατερ, καὶ ἴδε, καὶ κλῖνον τὸ οὖς σου, καὶ ἐπιλάθου τοῦ λαοῦ σου, καὶ τοῦ οἴκου τοῦ πατρός σου, καὶ ἐπιθυμήσει ὁ Βασιλεὺς τοῦ κάλλους σου.
Δεῦτε τὴν ἐκ Δαυΐδ, καὶ Ἰούδα φυεῖσαν, Θεοτόκον Μαρίαν, ἐξ ἧς ἡ σωτηρία, ἀπαύστως μεγαλύνωμεν.
Στίχ. Τὸ πρόσωπόν σου λιτανεύσουσιν οἱ πλούσιοι τοῦ λαοῦ.
Σήμερον εὐκλεῶς, ἐξ’ Ἄννης ἡ Παρθένος, ἡ φωτοφόρος πύλη, γεννᾶται παραδόξως, λαοὶ φυλαὶ σκιρτήσατε.
Θεοτοκίον
Ἦχος β’
Σήμερον ὁ Χριστὸς ἐν Βηθλεὲμ
Σήμερον ἡ πανάμωμος Ἁγνὴ προῆλθεν ἐκ τῆς στείρας· σήμερον τὰ πάντα εὐφραίνονται, ἐν τῇ αὐτῆς γεννήσει, ὁ Ἀδὰμ τῶν δεσμῶν ἀπολύεται, καὶ ἡ Εὔα τῆς ἀρᾶς ἠλευθέρωται. Τὰ οὐράνια πάντα ἀγάλλονται, καὶ εἰρήνη τοῖς ἀνθρώποις βραβεύεται. Ἡμεῖς δὲ δοξολογοῦντες βοῶμεν· Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ, καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία.
ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ
ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ
ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΞΕΝΕΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ
Σύναξη των Δικαίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης
Η μικρή Παναγία μεταξύ των γονέων της
Ιωακείμ και Άννας.
Εικόνα σε Ιερό Ναό της Καστοριάς, (17ος αι.;)
Ἰωακεὶμ τέρφθητι σὺν τῇ Συζυγῳ,
Τεκόντες ἄμφω ψυχικὴν τέρψιν κτίσει.
Ἡ δ᾿ ἐννάτη τοκέων Θεομήτορος εὗρε σύναξιν.
Βιογραφία
Η σύναξη των δικαίων γονέων της Υπεραγίας Θεοτόκου, σύμφωνα με την αρχαία εκκλησιαστική , παράδοση, ορίστηκε την επομένη του γενεσίου της Θεοτόκου, για τον λόγο ότι αυτοί έγιναν πρόξενοι της παγκόσμιας σωτηρίας με την γέννηση της αγίας θυγατέρας τους. «Τελεῖται δὲ ἡ σύναξις αὐτῶν ἐν τῷ ἑξαέρῳ οἴκῳ τῆς Θεοτόκου, πλησίον τῆς μεγάλης ἐκκλησίας ἐν τοῖς Χαλκοπρατείοις».
Благовестие Иоакиму. Благовестие Анне.
Мозаика ц.Ок. 1100 г.
Успения Пресв. Богородицы мон-ря Дафни.
Ευαγγελισμός τού Ιωακείμ καί τής Άννης
Ψηφιδωτό (Μωσαϊκό) τού έτους 1100 μ.Χ.
στόν Ιερό Ναό Κοιμήσεως τής Θεοτόκου
τής Ἱεράς Μονής Δαφνίου. Αττική
Праведные Иоаким и Анна. .
Миниатюра Минология Василия II. Константинополь. 985 г. Ватиканская библиотека. Рим.
Οι Δίκαιοι Ιωακείμ και Άννα.
Μικρογραφία (Μινιατούρα) στό Μηνολόγιο τού Βασίλειου Β. τό ἔτος 985 μ.Χ. στην Κωνσταντινούπολη.
Τώρα ευρίσκεται στην Βιβλιοθήκη του Βατικανού. Ρώμη.
Иоаким и Анна, прав. (9 сентября)
Менологий на 6-9 сентября
Византия. Греция; XIV в.; памятник:
Византийский менологий (Byzantine illumination Menologion);
10 x 13 см.; местонахождение: Англия. Оксфорд.
Бодлеанская Библиотека
(Bodleian Library)
Οι Δίκαιοι Ιωακείμ και Άννα.
Μηνολόγιο 6 – 9 Σεπτεμβρίου
Βυζαντινή Μηνολόγιο τού 14ου αιώνα μ.Χ.
Τώρα ευρίσκεται στην Αγγλία. Οξφόρδη.
Bodleian Βιβλιοθήκη (Bodleian Library)
Να αναφέρουμε, λοιπόν, ότι ο Ιωακείμ ήταν γιος του Ελιακείμ από τη φυλή του Ιούδα και απόγονος του Δαβίδ. Έκπτωτος του θρόνου, ιδιώτευε στην Ιουδαία και το περισσότερο χρονικό διάστημα στην Ιερουσαλήμ, όπου είχε μέγαρο με βασιλικό κήπο. Παντρεύτηκε την Άννα, θυγατέρα του Ματθάν Ιερέως από τη φυλή του Λευΐ και της Μαρίας, γυναικός αυτού, από τη φυλή του Ιούδα.
Святые Иоаким и Анна.
Икона из Знаменского собора в Новгороде, первая половина XII века
Άγιοι Ιωακείμ καί Άννα.
Εικόνα τού πρώτου μισού τού 12ου αιώνα μ.Χ.
στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Znamensky βρίσκεται στο Veliki Novgorod κοντά στην εκκλησία της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στην οδό Ilin . Ρωσία
Επειδή οι φυλές, Βασιλική και Ιερατική, συγγένευαν μεταξύ τους, διότι η Βασιλεία εθεωρείτο ίση με την Ιεροσύνη, δεν έδιναν ούτε έπαιρναν θυγατέρες από άλλες φυλές που θεωρούνταν κοινές. Έτσι λοιπόν, αφού θεάρεστα πέρασε τη ζωή του το άγιο αυτό ζευγάρι, όπως μας πληροφορούν τα βιογραφικά σημειώματα των εορτών της 25ης Ιουλίου, 8ης Σεπτεμβρίου και 9ης Δεκεμβρίου, ο μεν Ιωακείμ πέθανε οκτώ χρόνια από τα Εισόδια της κόρης του Θεοτόκου σε ηλικία 92 ετών, η δε Άννα 11 μήνες μετά τον θάνατο του Ιωακείμ, σε ηλικία 83 ετών.
(Την δε Θεοτόκο απέκτησαν θαυματουργικά, όπως σε προηγούμενο βιογραφικό σημείωμα αναφέραμε, σε ηλικία 80 ετών ο Ιωακείμ και 70 η Άννα).
Ι Ε Ρ Α Λ Ε Ι Ψ Α Ν Α
Αυτά είναι τα ιερά και θαυματουργά λείψανα των θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης, προερχόμενα εκ του Κειμηλιαρχείου της Ιεράς Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής της Εκκλησίας της Κύπρου, που συχνά βρίσκονται σε ιερές περιοδείες στην Ελλάδα.
Πρόκειται για μικροτεμάχια λειψάνων εκ της δεξιάς χειρός του Αγίου Ιωακείμ (αριστερά) και της Αγίας Άννας (δεξιά) σε απλή, σύγχρονη, αλλά πρωτότυπη και καλαίσθητη λειψανοθήκη.
Μέρος του αδιαφθόρου δεξιού ποδός της Αγίας
ευρίσκεται στη Μονή Κουτλουμουσίου Αγίου Όρους.
Λειψανοθήκη της Ιεράς Μονής Σίμωνος Πέτρας Αγίου Όρους
που περιέχει τεμάχιο Τιμίου Ξύλου,
το άφθαρτο χέρι της Αγίας Μυροφόρου και Ισαποστόλου Μαρίας της Μαγδαληνής,
λείψανο της Αγίας Άννης, μητρός της Θεοτόκου
και λείψανο του Αγίου Παντελεήμονος του Μεγαλομάρτυρος και Ιαματικού.
Ιερά Λείψανα και των δύο Αγίων , και του Αγίου Ιωακείμ και της Άγίας Άννας, θησαυρίζονται στον Ιερό Ναό Αγίων Θεοπατώρων Ιωακείμ καί Αννας στο δυτικό μέρος της προσφυγικής Θεσσαλονίκης, στους Ανθόκηπους της Νέας Ευκαρπίας
Ιερά Μητρόπολη Φιλιππούπολης Βουλγαρίας – Εικόνα με ενσωματωμένα λείψανα των Αγίων Θεοπατόρων Ιωακείμ και Άννης. Η εικόνα ήταν δώρο του Μητροπολίτου Ταμασού της Κύπρου, κ.κ. Ησαΐου, κατά την επίσκεψή του εκει τον Αύγουστο του 2012.
Μικροτεμάχια αγίων λειψάνων των (από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω):
Μεγαλομάρτυρος Ευστρατίου, Ιερομάρτυρος Φωκά, Αποστόλου Θωμά, Αναργύρων Κοσμά και Δαμιανού,
Ιερομάρτυρος Χαραλάμπους, Οσίου Ακακίου Αθωνίτου, Μάρτυρος Θεοδώρου του Στρατηλάτου,
Γρηγορίου του Θεολόγου, Οσίου Πέτρου του Αθωνίτου, Οσιομάρτυρος Ιγνατίου του Νέου, Αθωνίτου,
Οσιομάρτυρος Ευθυμίου του Νέου, Αθωνίτου και της Αγίας Άννας, Μητέρας της Υπεραγίας Θεοτόκου.
Αποθησαυρίζονται στον Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνας στη Φιλιππούπολη της Βουλγαρίας.
С Афона в Днепропетровск передана частица мощей святой праведной Анны
После долгих раздумий братия обители Святой Горы
Афон согласились передать в Украину частицу мощей:
Από τον Άθωνα έως το Ντνιεπροπετρόβσκ, ένα κομμάτι από τα λείψανα της ιεράς δίκαιης Άννας
Μετά από πολύ διαλογισμό, οι αδελφοί Ιεράς Μονής τού Αγίου Όρους
συμφώνησαν να μεταφερθεί ένα τεμάχιο λειψάνων στην Ουκρανία, στο Ντνίπρο ή Ντνιεπροπετρόφσκ, (πρώην Αικατερίνοσλαβ, είναι η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ουκρανίας με 1,1 εκατομμύριο κατοίκους. Βρίσκεται νοτιανατολικά της ουκρανικής πρωτεύουσας του Κιέβου, στον ποταμό Δνείπερο)
Частица мощей святых праведных Иоакима и Анны Божией Матери
находится в Казанском кафедральном соборе Санкт-Петербурга.
Μέρος των λειψάνων του ιερού δίκαιου Ιωακείμ και της Άννας της Μητέρας του Θεού
βρίσκεται στον καθεδρικό ναό της Αγίας Πετρούπολης του Καζάν.
(Ο Καθεδρικός Ναός του Καζάν (ο καθεδρικός ναός της Καζανικής Εικόνας της Θεοτόκου ) είναι ένας από τους μεγαλύτερους ναούς στην Αγία Πετρούπολη . Χτίστηκε στο Nevsky Prospekt το 1801-1811 από τον αρχιτέκτονα Andrei Voronikhin για να αποθηκεύσει τον αξιόλογο κατάλογο της θαυματουργής εικόνας της Μητέρας του Θεού του Καζάν . Μετά τον Πατριωτικό Πόλεμο του 1812, απέκτησε την αξία ενός μνημείου στη ρωσική στρατιωτική δόξα.)
Η ωραία λειψανοθήκη της κάρας της Αγίας Άννας.
Κατασκευάστηκε στο Παλέρμο το 1521.
Ανακατασκευή 1669-1670.
Η λειψανοθήκη με την κάρα της Αγίας Άννας κατάφορτη από τα αναθήματα
των ευσεβών κατοίκων του Castelbuono.
Λειψανοθήκη με μικρό λείψανο της Αγίας Άννας.
Βρίσκεται στο μικρό εκκλησιαστικό μουσείο του κάστρο του Castelbuono.
Το ιερό της Cappella Palatina με την κάρα της Αγίας Άννας.
Το κάστρο του Castelbuono που τώρα ανήκει στο Δήμο της πόλης έχει εσωτερικά μία εκκλησία, ένα παρεκκλήσι για την ακρίβεια, την Cappella Palatina που χτίστηκε το 1683 και ένα χώρο διαμορφωμένο σε εκκλησιαστικό μουσείο. Στην εκκλησία του κάστρου φυλάσσεται η θαυματουργή κάρα της Αγίας Άννας, μητέρας της Θεοτόκου, που θεωρείται προστάτης του Castelbuono και των κατοίκων της.
Η λειψανοθήκη με την κάρα της Αγίας Άννας.
Η κάρα, δώρο του δούκα της Λωρραίνης (ίσως του Ματθαίου Β’ της Λωρραίνης) το 1242 στην οικογένεια Ventimiglia, προερχόταν από την περίοδο των Σταυροφοριών, αλλά η προγενέστερή της ιστορία δεν είναι γνωστή.
Η κάρα της Αγίας Άννας.
Λειψανοθήκη με τμήμα της δεξιάς χείρας της Αγίας Άννας στον
Καθεδρικό Ναό της Τρηρ (Trier) Γερμανίας
Καθεδρικός Ναός τής πόλης τών Βρυξελλών που τιμάται στο όνομα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ και της Αγίας Γουδούλης. Λειψανοθήκη του 1923 που περιέχει σύμφωνα με την επιγραφή λείψανο της Αγίας Άννας, μητέρας της Θεοτόκου,
αλλά που δεν φέρει καμία σφραγίδα πιστοποίησης αυθεντικότητας από την Καθολική Εκκλησία.
Επιγραφή: “S. ANNA MATER BEATAE MARIAE VIRGINIS “.
Οστέινο μικροτεμάχιο της Αγίας Άννας πάνω σε αυτό το χέρι που είναι από κερί (wax).
Μικρολείψανα άλλων αγίων περιμετρικά του χεριού.
Μέρος της αριστεράς χειρός της Αγίας βρίσκεται στη Μονή Σταυρονικήτα Αγίου Όρους.
Αποτμήματα του Ιερού Λειψάνου της Αγίας βρίσκονται στην ομώνυμη Μονή Λυγαριάς Λαμίας και στη Μονή Αγ. Ιωάννου Θεολόγου Σουρωτής.
Μέρος αδιαφθόρου σαρκός της Αγίας βρίσκεται στη Συλλογή της ρωμαιοκαθολικής Διεθνούς Σταυροφορίας Αγίων Λειψάνων
Ένας καρπός της Αγίας βρίσκεται στο ρωμαιοκαθολικό Ναό του Αγ. Παύλου «ἐκτός τῶν Τειχῶν» Ρώμης.
Μέρος του αδιάφθορου αριστερού ποδός της Αγίας
βρίσκεται στην ομώνυμη Σκήτη Αγίου Όρους.
Το ιερό λείψανο της Αγίας Άννας στο Άγιο Όρος και η ιστορία του.
Πρωτοπρεσβυτέρου Δημητρίου Αθανασίου
Η Σκήτη της Αγίας Άννης βρίσκεται κοντά στη Μονή Αγίου Παύλου και κατοικείται από Έλληνες μοναχούς, οι οποίοι ακολουθούν τον ιδιόρρυθμο βίο. Το κυριακό χτίστηκε το 1752 και τοιχογραφήθηκε λίγο αργότερα. Κατά την παράδοση, τα υλικά για την ανοικοδόμηση του ναού μετέφεραν οι ίδιοι οι μοναχοί, χωρίς να χρησιμοποιήσουν ζώο ή άλλο μεταφορικό μέσο, σε ένδειξη ιδιαίτερης τιμής στην Αγία Άννας
Στο Κυριακό της Σκήτης της Αγίας Άννας στο Άγιο Όρος φυλάσσεται, σαν πολύτιμος θησαυρός, τμήμα του αριστερού ποδιού της Αγίας.
Για το ιερό αυτό λείψανο υπάρχουν οι εξής πληροφορίες στον Κώδικα 3 της Σκήτης.
«Κάποιος ιερέας, εφοδιασμένος με έγγραφο του Οικουμενικού Πατριάρχη, σε ένα από τα ταξίδια του επισκέφτηκε την πόλη Ερζερούμ (Θεοδοσιούπολη) της Αρμενίας. Στον ναό των Αγίων Μαρτύρων Μηνά, Βίκτωρος και Βικεντίου υπήρχαν πολλά λείψανα αγίων, μεταξύ των οποίων και το πόδι της Αγίας Άννας. Προκειμένου να μην περιέλθει το λείψανο αυτό σε χέρια αλλοδόξων το αγόρασε, παίρνοντας πιστοποιητικό από τους Μητροπολίτες Καισαρείας της Καππαδοκίας Επιφάνιο και Χαλδείας Σίλβεστρο.
Μερικά χρόνια αργότερα δύο Άραβες αρχιερείς, του Πατριαρχείου της Αντιοχείας, περιόδευαν στο Άγιο Όρος για ελεημοσύνη, έχοντας το λείψανο της Αγίας Άννας και το αντίστοιχο πιστοποιητικό γνησιότητας, τα οποία είχαν αγοράσει από τον εν λόγω ιερέα. Φτάνοντας στην Σκήτη της Προβάτας συνάντησαν τον πνευματικό Ματθαίο τον Λέσβιο, που ήταν εξομολόγος του βοεβόδα Κατακουζηνού. Ο Γέροντας Ματθαίος έχοντας οικονομική άνεση, αγόρασε από τους Άραβες Αρχιερείς το λείψανο του αριστερού ποδιού της Αγίας Άννας μαζί με το πιστοποιητικό της γνησιότητάς του.
Όταν ο Διονύσιος Γ΄ο Βάρδαλης επεξέτεινε το Κυριακό της Σκήτης το 1666, οι αδελφοί της Σκήτης αποφάσισαν να αποκτήσουν το ιερό λείψανο της Αγίας Άννας. Έστειλαν αντιπροσωπεία στο κελί του Αγίου Γεωργίου στην Προβάτα, όπου εγκαταβίωνε ο πνευματικός Ματθαίος ο Λέσβιος. Την αντιπροσωπεία την αποτελούσαν ο πνευματικός Γερμανός και ο πνευματικός Διονύσιος από την Μικρά Αγία Άννα, Λέσβιοι και αυτοί.
Ο Γέροντας Ματθαίος αρνήθηκε στην αρχή να τους δώσει τον πολύτιμο αυτό θησαυρό. Μετά όμως δεκαπέντε μέρες, χωρίς άλλη ενόχληση από τους πατέρες της Σκήτης, πιθανόν μετά από κάποιο θαυμαστό σημείο που είδε, πήγε στην Αγία Άννα και κατέθεσε στο «Κυριακό» το ιερό λείψανο, όπου φυλάσσεται μέχρι σήμερα και επιτελεί πλήθος θαυμάτων.
Ο Επίσκοπος Ροδοστόλου Χρυσόστομος γράφει τα εξής για το ιερό αυτό λείψανο της Αγίας Άννας.
«…Με δέος ατενίζουμε το ιερό λείψανο της Αγίας Άννας –το πάνσεπτο πέλμα του ποδός της συγκεκριμένως –το οποίο παλαιόθεν είναι θησαυρισμένο στο ιερό Βήμα του Κυριακού και ιεροτελεστικώς εξοδεύεται από εκεί καθ΄ ορισμένη στιγμή. Και έχει πολλά να σκεφτεί ο νους μας….
“Aυτό το Άγιο πέλμα έφερε από συλλήψεως και κατά την κυοφορία και από γεννήσεως περιέφερε εν τοις εξής την πρόξενο της σωτηρίας μας Μαρία. Αυτό το άγιο πέλμα ποδηγέτησε την Πανάμωμο Κόρη στις αυλές της Ναζαρέτ για μόλις μια τριετία και συμβάδισε ακολούθως με τα ποδαράκια της Θεόπαιδος Μαριάμ στον Ναό του Σολομώντος, για να την αποχωρισθεί οριστικώς, αφού νηπιάζουσα την προσήγαγε και την αφιέρωσε κατά αυτοθέλητη υπόσχεση και κατ΄εκπλήρωσιν θείας βουλής στα Άγια των Αγίων για την αγγελική προετοιμασία της για την κοσμοσωτήριο αποστολή της: «…Ἄπιθι τέκνον, τῷ δοτῆρι γενήθητι, καὶ ἀνάθημα, καὶ εὐῶδες θυμίαμα. Εἴσελθε εἰς τὰ ἄδυτα, καὶ γνῶθι μυστήρια, καὶ ἑτοιμάζου γενέσθαι, τοῦ Ἰησοῦ οἰκητήριον, τερπνὸν καὶ ὡραῖον…»
(Απόστιχο Εσπερινού Εισοδίων)
…….Μπροστά μας λοιπόν τώρα, μια ακόμα συγκλονιστική διαχρονική απόδειξις της οικονομίας του Παντάνακτος Θεού. Δεν είναι δυσωδία αποπνέοντα και αποστροφή προκαλούντα, όπως συμβαίνει με τα πτώματα και τα λοιπά έκδοχα των κοινών και δη εν αμαρτίαις τεθνηκότων συνανθρώπων μας, αλλά επιθυμητά προς θέα, αφή και ασπασμό τα τίμια λείψανα των αγίων μελών της Εκκλησίας μας, και μάλιστα εκείνων του αμεσωτάτου περιβάλλοντος του Κυρίου, και, έτι πλέον, των οικογενών της ανθρωπίνης για την σωτηρία μας υποστάσεώς Του.
Εν προκειμένω και υπ’ όψιν έχουμε – πέρα της ως ανωτέρω περιγραφείσης θαυματουργού Εικόνος – το πλησιέστερο προς την Μητέρα Του βιολογικό στοιχείο, μέσα σε πεποικιλμένη αργυροθήκη΄ οφθαλμοφανές δηλαδή, ψηλαφητό, προσκυνητό και ασπαστό το ιερό αυτό κατάλοιπο της μετ’ Εκείνου κατά σάρκα συγγενείας Του μαζί μας. Είναι να χάνη κανείς τον νου του όταν σκεφθή και εμβαθύνη λιγάκι στα όσα οικονομεί και εξακολουθεί να ενεργή ο Πανάγαθος Θεός. Χάριτί Του δε υπερβαλλόντως αυτά τα στενώς κατά σάρκα συγγενικά Του πρόσωπα, όχι μόνο εμποδίζουν να μη χαθούμε οι ταλαίπωροι εμείς, αλλά και συντελούν στο να γινώμεθα ‘μέρα με τη ‘μέρα όλο και πιο άξιοι ευσπλαχνίας και ελέους, ακολούθως δε όλο και πιο κατάλληλοι για αγιασμό και για θείες κατακοσμήσεις. Αλοίμονό μας, εν ημέρα κρίσεως, αν δεν επωφεληθούμε αυτών των παροχών και καταξιώσεων.
ΠΗΓΕΣ
Α.Γερασίμου Σμυρνάκη .ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ. Εκδόσεις Πανσέληνος 1988.
Β.Η Ιερά Σκήτη της Αγίας Άννας ,έκδοση Αδελφότητας Καρτσωναίων 2007.
Γ.Ευαγγέλου Λέκκου.Η Αγία Άννα-Βίος και Παρακλητικός Κανόνας.
Δ.Επισκόπου Ροδοστόλου Χρυσοστόμου. Θεομητορικά και εξόδια στον Άθωνα.
Ἀπολυτίκιον τῶν Ἁγίων
Ἦχος β’
Τῶν δικαίων Θεοπατόρων σου Κύριε, τὴν μνήμην ἑορτάζοντες, δι᾿ αὐτῶν σὲ δυσωποῦμεν· Σῶσον τὰς ψυχὰς ἡμῶν.
Κοντάκιον
Ἦχος β’
Τὰ ἄνω ζητῶν
Εὐφραίνεται νῦν, ἡ Ἄννα τῆς στειρώσεως, λυθεῖσα δεσμῶν, καὶ τρέφει τὴν πανάχραντον, συγκαλοῦσα ἅπαντας ἀνυμνῆσαι τὸν δωρησάμενον, ἐκ νηδύος αὐτῆς τοῖς βροτοῖς, τὴν μόνην Μητέρα καὶ ἀπείρανδρον.
Ὁ Οἶκος
Ἡ τῶν δεσμῶν τῆς πρὶν ἀτεκνίας δι᾿ εὐχῆς λυθεῖσα, προσκαλεῖται ἡμᾶς συνεορτάσαι τῷ θαύματι, καὶ δῶρα προσάξαι τῇ γεννηθείσῃ, λιτανεύοντας ἔμπροσθεν μετὰ πόθου, ἧς περ ποτὲ αἱ παρθένοι ἐν τάχει προέτρεχον, χορεύουσαι καὶ βοῶσαι· Ἰδοὺ ἦλθεν ἡ πάντων ἀνάκλησις, ἰδοὺ Ἀδὰμ ἠλευθέρωται, ὅτι Ἄννα καρπὸν ἀνεβλάστησε, τὴν μόνην Μητέρα καὶ ἀπείρανδρον.
Ἐξαποστειλάριον τῶν Θεοπατόρων
Ἦχος γ’
Ἐπεσκέψατο ἡμᾶς
Ἡ τῆς Εὔας τὴν ἀράν, ἐξάρασα νῦν τίκτεται, ἐκ γηραλέων ἀκάρπων, τῆς Ἄννης καὶ Ἰωακείμ, ἣν σὺν Ἀγγέλοις ἅπαντες, κατὰ χρέος ἐν ὕμνοις, πιστοὶ εὐφημήσωμεν.
Мощи праведных Богоотец Иоакима и Анны
Святые праведные Иоаким и Анна [греч. Ιωακείμ και Άννα] — родители Пресвятой Богородицы. Они, как и другие библейские праведники, являются родственниками Иисуса Христа по плоти, и в православном литургическом Предании именуются Богоотцами.
Согласно сведениям электронной версии Православной Энциклопедии, мощи праведной Анны и её мафорий были перенесены в 710 году при императоре Юстиниане II из Иерусалима в Константинополь (Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 3. С. 284). В средние века западные паломники сообщали, что видели в монастыре Ставровуни (Кипр) плечо и ладонь праведной Анны. Части её мощей также находятся в монастырях на Афоне: левая стопа праведной Анны была перенесена из её скита близ монастыря Хозива в Большой скит праведной Анны на Афоне. Её правая стопа находится в монастыре Кутлумуш, левая рука — в монастыре Ставроникита. Частицы мощей праведной Анны хранятся в монастырях и храмах Греции: в обители великомученика Пантелеимона, монастыре преподобного Ксенофонта, обители Успения Пресвятой Богородицы Макелларии близ Калавриты (полуостров Пелопоннес), обители Успения Пресвятой Богородицы в Прастосе в Кинурии, в церкви святого Герасима в р-не Ано-Илисия в Афинах, в монастыре Иоанна Богослова на острове Патмос (Meinardus O. F. A. A Study of the Relics of Saints of the Greek Church // Oriens Chr. 1970. Bd. 54. S. 143), а также в монастырях святой Анны близ Ламии и Иоанна Богослова близ Суроти. Частица мощей праведного Иоакима находится в церкви Панагии Горгоэпикоос в Фессалонике. Икона святых праведных Богоотец Иоакима и Анны с частицами их мощей имеется в Болгарии, в Пловдивской епархии.
В России частица мощей святой Анны находится в Валаамском монастыре, частицы мощей святых праведных Иоакима и Анны имеются в Казанском кафедральном соборе Санкт-Петербурга. В Украине частица святых мощей праведной Анны, привезённая с Афона, находится в храмовом комплексе Иверской иконы Божией Матери города Днепропетровска, где святыня хранится в ковчеге в нижнем приделе соборного храма во имя праведных Богоотец Иоакима и Анны. Также частицы святых мощей родителей Пресвятой Богородицы находятся и в другом уголке нашего Отечества — в крымском ставропигиальном мужском монастыре во имя святого преподобного Паисия Величковского.
Τα λείψανα των δικαίων προγόνων του Θεού Ιωακείμ και Άννα
Άγιοι Ιωακείμ και Άννα [Gk. Ιωακείμ και Άννα] – οι γονείς της Παναγίας. Αυτοί, όπως και άλλες βιβλικές δίκαιοι που είναι συγγενείς του Ιησού Χριστού, σύμφωνα με τη σάρκα, και στη λειτουργική παράδοση Ορθόδοξη ονομάζεται Bogoottsami.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την ηλεκτρονική έκδοση Ορθόδοξη Εγκυκλοπαίδεια, Αγία Άννα δύναμη και mafory του μεταφέρθηκαν στο 710, όταν ο Ιουστινιανός Β από την Ιερουσαλήμ στην Κωνσταντινούπολη (Sergy (Spassky). Μηνολόγιο. 3. Τ Σ 284). Κατά τον Μεσαίωνα οι δυτικές προσκυνητές ανέφεραν ότι είδαν στην Ιερά Μονή Σταυροβουνίου (Κύπρος) σον ώμο και το χέρι Δίκαιης Άννας. Μέρη των λειψάνων της είναι, επίσης, στα μοναστήρια του Αγίου Όρους: το αριστερό πόδι της Αγίας Άννας μεταφέρθηκε από το ερημητήριο του κοντά στο μοναστήρι Hoziva Big Σκήτη της Αγίας Άννας στο Άγιο Όρος. το δεξί πόδι της είναι στη μονή Κουτλουμουσίου αριστερό χέρι – στο μοναστήρι Σταυρονικήτα. Λείψανα της Αγίας Άννας φυλάσσονται σε μοναστήρια και ναούς στην Ελλάδα: το μοναστήρι του Αγίου Παντελεήμονα, το Μοναστήρι του Αγίου Ξενοφώντος, το μοναστήρι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου Μακελάρισσας κοντά στα Καλάβρυτα (Πελοπόννησος), το μοναστήρι της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Prastose στην Κυνουρία, στην εκκλησία του Αγίου Γερασίμου, στην περιοχή Άνω Ιλίσσια – στην Αθήνα, στο μοναστήρι του Ιωάννη τού Ευαγγελιστή στο νησί της Πάτμου (Meinardus ΟΦΑ Μια μελέτη των Λειψάνων των Αγίων της ελληνικής Εκκλησίας // Oriens Χρ. 1970. Bd. 54. Σ 143), και στα μοναστήρια της Αγίας Άννας κοντά Λαμία και Ιωάννη Ευαγγελιστή κοντά Σουρωτή στην Θεσσαλονίκη. Κειμήλια των δικαίων είναι Ιωακείμ στην εκκλησία της Παναγίας της Γοργοεπηκόου στη Θεσσαλονίκη. Εικόνα του Αγίου Δίκαιος προγόνων του Θεού Ιωακείμ και της Άννας με σωματίδια λείψανα υπάρχουν στη Βουλγαρία, Φιλιππούπολη μητρόπολη.
Στη Ρωσία, τα λείψανα της Αγίας Άννας βρίσκεται στη Μονή Βαλαάμ, τα λείψανα του αγίου δικαίων Ιωακείμ και η Άννα είναι στον καθεδρικό ναό Καζάν στην Αγία Πετρούπολη. Στην Ουκρανία, ένα σωματίδιο των ιερών λειψάνων της Αγίας Άννας, έφερε από το Άγιο Όρος, που βρίσκεται στο συγκρότημα του ναού της Ιβηρικής Εικόνα της Μητέρας του Θεού της Dnepropetrovsk, όπου το λείψανο φυλάσσεται στην κιβωτό στο κάτω παρεκκλήσι του καθεδρικού ναού στο όνομα των δικαίων προγόνων του Θεού, Ιωακείμ και Άννα. Επίσης, τα σωματίδια των ιερών λειψάνων της Παναγίας είναι οι γονείς και σε μια άλλη γωνιά της πατρίδας μας – στο μοναστήρι Κριμαίας Σταυροπηγιακή Εξάρτηση του Αγίου Σεπτού Παϊσίου Βελιτσκόφσκι.